Nye motorer til Mégane

2001 blir et spennende år for Renault med tre nye motorer i Renault Mégane. Det blir interessant med ny bensinmotor, men mer interessant er de nye dieselmotorene.

Nye motorer til Mégane
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Det blir en ny bensinmotor på 120 hester, og to nye dieselmotorer på henholdsvis 80 og 105 hester, som vil finne veien til Renault Mégane neste år.

120 hester

Dette blir den største motoren for kombikupé, stasjonsvogn og sedan. Kupé og kabriolet vil få en toliters 140 hester som toppmotor. Det samme blir tilfelle for Scenic og RX4. I følge den britiske pressemeldingen vi har, vil også Scénic få denne motoren, men vi har ikke fått bekreftet dette for det norske markedet ennå.

Motoren yter 120 hester ved 5.750 omdreininger og dreiemomentet er 158 newtonmeter ved 3.750 omdreininger.

80 og 105 hester diesel

Tidligere er det kun RX4 som har vært tilgjengelig med dieselmotor, nå vil diesel bli å finne i hele Mégane-familien, og den laveste motoriseringen vil bli 80 hester. Denne motoren oppnår maksimal effekt ved 4.000 omdreininger og 160 newtonmeter ved 2.000 omdreininger.

Den større utgaven yter 105 hester, og må ikke forveksles med den 105 hesteren som finnes i dag. Motoren er helt ny, og bruker blant annet Common-Rail teknologi. Denne motoren har også maksimal effekt ved 4.000 omdreininger og dreiemomentet er 200 newtonmeter allerede ved 1.500 omdreininger.

Begge dieselmotorene bruker det velkjente innsprøytningssystemet, Common-Rail, dette sørger for svært god pulverisering av drivstoffet, som igjen fører til mer effektiv forbrenning, og lavere utslipp.

Dieselmotorene vil antagelig bli tilbudt i alle Mégane utgavene, med unntak av Mégane kabriolet og kupé.

Relaterte tester

Test: Renault Mégane Scenic 2.0 RXI
Test: Renault Scénic RX4 2.0