Nye motorer, ny design - ny A4

Ny 3-liters V6 motor, og ny to-liters rekkefirer markerer høydepunktene under panseret på nye Audi A4. Men for baksetepassasjerene betyr nok likevel øket plass mest.

Familielikhet, kalles det. Dette vesen som er med på å gjøre at alle bilmodeller fra samme merke minner mer og mer om hverandre. Og vi ser det over alt: Hos Mercedes-Benz, BMW, Opel og nå demonstrert med så tindrende tydelighet hos Audi.

Verden måpte av begeistring når Audi viste frem dagens A6 for noen år tilbake. Så modig var designet at enkelte kritikere gikk åpent ut å deklarerte Audis endelikt - at de går ut igjen er lite trolig. For hvordan kan man kritisere et design to ganger?

75 prosent forminskning

Audi A4 er helt ny, men vi blir ikke sittende å måpe av begeistring, eller av overraskelse - for vi har jo sett bilen før. Riktignok i en større utgave, og med en litt mer avrundet hekk, men faktum er at A4 bare er en krympet A6. Familielikhet, kaller de det.

Vi sier ikke at det er stygt, eller predikerer at Audi skal gå under av den grunn, vi bare stiller oss undrende til at designerne som hadde mot nok til å tegne en bil som TT plutselig mistet inspirasjonen. For under designprosessen med nye A4 var nok det vanskeligste å finne frem de gamle designtegningene av A6, justere kopimaskinen på 75 prosents reduksjon av originalen og trykke på "copy".

Nye bensinmotorer

Men hvilke nyvinninger skjuler det seg så under stålkarosseriet til nye A4? Joda, det er faktisk en hel del, og det er på fremdriftsnivå endringene har vært størst. For det er ikke lenge siden BMW viste frem sin 3-liters rekkesekeser i 3-serie, og nå skal Audi ta opp kampen. For under panseret finner man en ny V6 motor med tre-liters slagvolum, variable ventiltider, balanseaksler og 220 hester samt et dreiemoment på 300 Nm ved 3.200 omdreininger. Fartspotensialet strekker seg til 245 kilometer i timen og UP begynner å skrive forelegg for at du har passert 100 kilometer i timen etter 6,9 sekunder.

Slik sett blir rekkefireren på to liter og 130 hester rene sinken. Også dette er en ny motor med variable ventiltider på innsuget og en kontraroterende balanseaksel. Effekten er 130 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er på 195 Nm ved 3.300 omdreininger i minuttet. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 9,9 sekunder, mens toppfarten er 212 kilometer i timen.

Den velkjente 1,8 literen med 150 hester og turbo fortsetter fra forrige utgave av A4, mens det kommer en 1,6 liter med 102 hester i 2001.

Med olje på tanken

To dieselmotorer har dessuten også funnet veien til A4 sitt motorrom, men ingen er nye. Både 1,9-literen med 130 hester og 285 Nm ved 1.750 omdreininger og V6 motoren med 2,5-liters slagvolum og 180 hester samt 370 Nm fra 1.500 omdreininger kjenner vi fra før. Blant annet i A3 og ikke minst i A4 og A6.

Nytt i klassen er imidlertid Multitronic trinnløs girkasse, men som standard vil A4 bli levert med en fem-trinns manuell girkasse. TDi-motoren på 2,5 liter får en seks-trinns manuell kasse som standard. For de som foretrekker konvensjonell automatikk over giringen kan A4 også leveres med en vanlig automatkasse. Som Audier flest har også A4 forhjulsdrift, og kan leveres med firehjusltrekk - Quattro.

Mer plass

Sammenliknet med forrige generasjon A4 har den nye fått 33 millimeter lengre akselavstand. Dermed blir benplassen bedre i baksetet, men også takhøyden har økt sammenliknet med forrige modell. Foran har dessuten skulderbredden økt, samtidig med at man får bedre plass til spisse albuer foran såvel som bak. Også bagasjeromsvolumet har økt, selv om det bare er med beskjedne fem (5) liter.

Sikkerhet er viktig, og Audi A4 har alle de rette forkortelsene. Her finner man elektronisk stabilietskontroll (ESP), blokkeringsfrie bremser (ABS) og bremseassistent (BAS) som gjenkjenner bremsemønsteret ved panikkbrems og "hjelper til" med å trå pedalen helt til bunns. Resultatet er kortere bremselengder. I tillegg har A4 fått Sideguard, kolisjonsputer som beskytter ved påkjørsler fra siden og Upfront-sensorer som skal hjelpe til med å løse ut kollisjonsputene foran optimalt.

Til Norge i 2001

Trass i at den nye Audi A4 er vist må vi nordboere smøre oss med tålmodighet. For til våre kyster kommer ikke A4 før i januar. Prisene for A4 er foreløpig ikke klare fra importørhold, men regn med at de vil stige noe.

Les om lanseringen i Frankrike på denne lenken, der vi prøver A4 Med tre forskjellige motorer.