Her er splitternye C-klasse fra Mercedes-Benz. Norske kunder kan anskaffe den, og det til en ganske hygelig pris: Fra 360.000 kroner. Foto: Daimler
Her er splitternye C-klasse fra Mercedes-Benz. Norske kunder kan anskaffe den, og det til en ganske hygelig pris: Fra 360.000 kroner. Foto: DaimlerVis mer

Nye Mercedes C-klasse fra 360.000!

Nye Mercedes C-klasse er nettopp blitt vist på bilmessen i Detroit, og dermed er også prisene klare.

Innstegsprisen på Mercedes-Benz C-klasse er nå 360.000 kroner og tross en mengde forbedringer i forhold til forgjengeren, er nykommeren blitt rimeligere. Bilen utløser lavere avgifter enn tidligere, takket være lavere vekt og lavere CO2-utslipp. Til Mercedes å være kan disse disse prisene anses å være hyggelige nyheter.

LES OGSÅ:

Vist i Detroit

Dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler-konsernet og Mercedes-Benz-toppsjef, viser her nye C-klasse for første gang i Detroit i forkant av åpningen av bilmessen.
Dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler-konsernet og Mercedes-Benz-toppsjef, viser her nye C-klasse for første gang i Detroit i forkant av åpningen av bilmessen. Vis mer

Den internasjonale nord-amerikanske bilutstillingen (NAIAS) i Detroit, har nettopp åpnet sine porter for pressen og et av de store trekkplastrene var naturlig nok Mercedes' sannsynligvis viktigste modell på syv år, nemlig C-klasse. I motsetning til hva som var tilfelle da Mercedes-Benz entret mellomklassen i 1983 med sin 190, befinner modellen seg nå midt i modellspekteret til Mercedes, over A/CLA/GLA- og B-klassemodellene, men under E- og S-klasse.

Først med tre motorer

Bilen lanseres med tre motoriseringer i denne omgang. De heter C 180, C 200 og C 220 BlueTec. Tekniske data finnes i tabellen nedenfor.

Tekniske data, lanseringsmodellene
 C 220 BlueTecC 180C 200
Motorvolum2.143 cc1.595 cc1.991 cc
DrivstoffDieselBensinBensin
Effekt170 hk156 hk184 hk
Dreiemoment400 Nm250 Nm300 Nm
Blandet forbruk0,4 l pr mil0,5 l pr mil0,53 l pr mil
CO2 utslipp103 g/km116 g/km123 g/km
0 til 1008,1 sek8,2 sek7,5 sek

Ved lansering har vi fått oppgitt følgende priser:

C 180:...................360.000 kroner

C 200:...................400.000 kroner

C 220 BlueTec:......410.000 kroner

Tidlig vårtegn

Nye C-Klasse sedan kommer i mars 2014. Stasjonsvognen og C 250 4Matic kommer først i september 2014

Dagens Mercedes C-klasse har vært den viktigste modellen for Mercedes-Benz og er blitt solgt i 2,4 millioner eksemplarer siden lanseringen i 2007.

Nye C-klasse har på den ene siden en noe mer konservativ design enn den forhjulsdrevne CLA, som vi testkjørte i vår.

Designen bekrefter likevel tendensen Mercedes har vist at de er inne på: De satser på å fjerne seg fra det litt "gubbete" imaget merket har slitt med.

Foto: Daimler
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
SLIK BLE DEN: Splitternye Mercedes C-klasse, her representert ved Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, i "diamantsølv metallic", interiør i sort og tranebærrødt skinn. Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Foto: Daimler
SLIK BLE DEN: Splitternye Mercedes C-klasse, her representert ved Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, i "diamantsølv metallic", interiør i sort og tranebærrødt (sic!) skinn. Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Foto: Daimler
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013 Foto: Daimler

Eksempelvis er Mercedes C-klasse den eneste bilen i segmentet som har solgt bedre som sedan enn som stasjonsvogn, mens BMW 3- serie og i enda større grad Audi A4 selges i overvekt som stasjonsvogn.

Vår test av dagens Mercedes C-klasse etter 2011-oppgraderingen kan du lese her.

Forbedret effektivitet

Selv om Mercedes har arbeidet med å lage en mer luksuriøs og bedre utstyrt C-klasse, skal den også være hyggeligere med miljøet og mer effektiv i drift. Eksempelvis kan bilen skilte med lav luftmotstand - Cd-verdien på 0,24 (Versjonen C 220 BlueTec Eco), imponerer. (CLA skryter for sin del på seg helt ned til rekordartede 0,22).

Større, men lettere

Viktigste grep har likevel vært å kutte i massen. 100 kilo lettere skal nykommeren ha blitt. Dette er i tråd med tendensen i markedet.

Likevel er den blitt større og det er særlig akselavstanden som har vokst:

Med 284 centimeter tyder denne på god innvendig plassutnyttelse. Samtidig er nye C-klasse blitt noe lengre - men med sine 468,6 centimeter er den bare litt lengre enn CLA. Vi regner imidlertid med at den har merkbart bedre innvendig plass, å dømme etter design og spesielt de kortere overhengene.

Her er helt nye Mercedes S-klasse

Store på sikkerhet

Foto: Daimler
Foto: Daimler
Foto: Daimler
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C 300 BlueTEC HYBRID, Exclusive Line, Cavansitblau metallic, Leder ARTICOKristallgrau/Tiefseeblau, Zierelemente Holz Linde linestructure, (W205),2013
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler
Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, LederCranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205),2013 Foto: Daimler

Som en slags mindre versjon av Mercedes S-klasse, skal C-klassen by på maksimalt med avanserte sikkerhetssystemer, og fra pressemeldingen sakser vi følgende:

  • Attention Assist: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).
  • Adaptive Break Assist og Collision Prevention Assist: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).
  • Distronic Plus med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv.
  • BAS Plus Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egenhånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.
  • Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også på der veimerkingen er dårlig.
  • Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egenhånd.
  • 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.
  • Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring Forbudt-skilter.
  • Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.
  • Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.
  • Flere nye kollisjonsputer, blant annet til sjåførens knær.
NB: Dette er en oppdatering av en artikkel vi bragte i desember, da bilen nå er vist i Detroit, og da vi nå har mottatt priser fra importøren.