Nye, lille Premacy

Med Premacy vil Mazda tre inn på flerbruksbil-markedet. Den skal være spesielt tilpasset bilisten i det nye årtusenet. Verdenspremieren er under motormessen i Geneve i mars.

Det nøyaktige tidspunktet for presentasjon på det norske markedet er ikke fastsatt ennå, men den er ventet på høstparten 1999.

Design, funksjonalitet, ytelser

Tre aspekter som skal ha stått i høysetet under konstruksjonen av den nye, lille flerbruksbilen er særegent design, funksjonalitet og ytelser. Med sin lengde på cirka 430 centimeter er den på størrelse med en sedan i Golf-klassen, en Mazda 323 sedan er for eksempel bare 2 cm lengre enn den nye Premacy.

Den skal imidlertid ha større innvendig plass enn det som er vanlig i en sedan, noe som er mulig ved at Premacy har et flatt innvendig gulv og forholdsvis lang avstand mellom fremre og bakre hjulaksler. Med en takhøyde på 160 centimeter -- inkludert takrekke -- skal Premacy kunne yte godt med plass til mennesker og bagasje inn mot det nye årtusenet.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

To 1,8-litere

Under verdenspremieren i Geneve vil Premacy bli presentert med to motoralternativer. Begge er varianter av Mazdas 1,8-liters DOHC-motor. Den minste er utstyrt med 100 hester som trår inn med full styrke ved 5.500 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er på 152 Nm ved 3.500 omdreininger i minuttet. Dette er 10 hk og 5 Nm mer enn I dagens 1,8-liter, som sårt har hatt behov for en oppgradering.

Det andre alternativet har fremdeles et slagvolum på 1.839 ccm, men har 15 flere hester å rutte med. Maksimale 115 hester har full uttelling ved 6.000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment her er på 161 Nm, ved 4.000 omdreininger. En turbo-diesel med direkteinnsprøytning vil også bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Tekniske spesifikasjoner Premacy
1,8 l., 100 hk1,8 l., 115 hk
Lengde cm:429,5429,5
Bredde cm:170,5170,5
Høyde cm:1600(med takrekke)1600(med takrekke)
Akselavstand:267267
Sporvidde f/b:  
Lastevolum:  
Antall sylindre:44
Sylindervolum:18391839
Kw(HK)/omdr:74(100)/550084(115)/6000
Dreiemoment/omdr:152/3500161/4000
Forbruk (EEC):  

Akkurat hvilke motoralternativer som vil bli tilgjengelig når bilen kjøres inn poå det norske markedet, er ikke klart på nåværende tidspunkt. Vi vil komme tilbake med mer informasjon når dette er klart.