Nye kompressorfirere

Mercedes vil komme med fire oppgraderte kompressormotorer. Det skal gjøre at Mercedes får et bedre grep om det firesylindrete markedet.

På slutten av år 2002 vil den nye direkteinnsprøytede motoren 200 CGI (stratified charged gasoline injection) være på plass i C-klasse. Motoren er på 1,8 liter og yter 170 hestekrefter og har kompressorlading. Dreiemomentet ligger konstant på 250 newtonmeter mellom 3.000 og 4.500 omdreininger. Gjennomsnitts forbruket skal være så lavt som 0,78 liter per mil. Denne motoren kommer ikke til Norge.

Stort utvalg i andre kompressormotorer

Dagens 180 har en 2-liters motor uten kompressor. Neste variant av denne motoren vil bli på 1,8 liter og blir utstyrt med kompressor. Ytelsen på motoren blir 143 hestekrefter, og dreiemomentet er 220 newtonmeter. Det mest oppsiktsvekkende er at forbruket skal ha sunket fra 0,93 til 0,84 liter per mil på blandet kjøring.

200 kompressor blir også en 1,8 liter og vil få 163 hestekrefter, men dreiemomentet stiger med 10 newtonmeter til 240. Her skal forbruket ligge 11 prosent lavere enn i dag.

230 kompressor vil i likhet med alle de andre motorene få et slagvolum på 1,8 liter. Effekten blir 192 hestekrefter og dreimomentet synker til 260 newtonmeter fra 280. Også her skal forbruket ligge under det som 230 kompressor bruker i dag.

Hvilke biler får hva?

Her er det ikke mye som er bestemt, men det som er sikkert er at 200 CGI ikke kommer til Norge. E-klassen får med høy sannsynlighet 200 kompressor med 163 hestekrefter. Sportcoupé passer godt både med 180-, 200-, og 230 motoren. C-klasse vil også mest sannsynlig få 180- og 200-motoren. C 180 Kompressor blir den billigste utgaven av C-klassen og på grunn av den økte effekten blir nok den en del dyrere enn den er i dag.

Relaterte artikler

  • Her finner du flere Mercedes-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-tester