Nye Fiesta: Sportslig og rommelig

ESTEPONA (DinSide Motor): Nye Ford Fiesta er en helt ny bil, og deler kun navnet med sin forgjenger. Med nye Fiesta håper Ford å igjen bli en interessant aktør i småbilsegmentet.

Nye Fiesta: Sportslig og rommelig
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford Mondeo og Ford Focus er blant Norges mest populære biler. Salget av Ford Fiesta derimot, går svært tregt. Og det er kanskje ikke så rart. Dagens Ford Fiesta kom i 1995 og er dermed en gammel bil, i hvert fall sammenlignet med viktige konkurrenter som Opel Corsa og Toyota Yaris. Likevel, det må være flere ting enn høy alder som taler mot Fiesta. Volkswagen Polo, som kom i 1994, selger nemlig mer enn tre ganger så godt som Fiesta.

Tåler sammenligning

Men det kan det snart bli slutt på. Snart kommer neste generasjon Fiesta, en bil som trolig vil gjøre det godt på salgsstatistikkene. Nye Fiesta tåler nemlig etter vårt syn sammenligning med alle sine konkurrenter. Bilen er både elegant, lettkjørt, sportslig og rommelig.

Større

Men la oss først begynne med fysiske mål. Nye Fiesta er drøye 391 centimeter lang og dermed 8 centimeter lengre enn sin forgjenger. Bilen er også 5 centimeter bredere og hele 14 centimeter høyere. I tillegg har Ford vært flinke til å utnytte plassen, noe som har resultert i at bilen oppleves som langt større enn det de ytre målene skulle tilsi.

Ikke like skarp

Nye Fiesta: Sportslig og rommelig

Fiestas storebrødre, Focus og Mondeo, kjennetegnes blant annet ved skarp linjeføring, noe Ford kaller New Edge Design. Også Fiesta har enkelte skarpe linjer, for eksempel er hjulbuene svært tydelige. Likevel er Fiesta rundere i kantene enn sine søsken. Frontlyktene, som forøvrig trekker tankene mot Honda Civic, er større og mykere enn Focus- og Mondeo-lyktene. Og bakparten, med sine vertikale lykter, gir et snilt og mykt inntrykk.

Også interiøret er mer konvensjonelt enn det vi finner i Focus. De runde luftdysene er riktignok litt originale, men midtkonsollen er ordinær og ryddig. Dashbordplasten er av den harde typen, men gir likevel inntrykk av kvalitet. Det at interiøret er tofarget er også med på å øke kvalitetsfølelsen.

Fjernbetjening ikke standard

Knapper og brytere er stort sett logisk plassert og lette å betjene, bortsett fra knappene for setevarme, som befinner seg nede på setet. Speiljusteringsknotten er plassert på A-stolpen og du må derfor strekke deg for å nå frem. Det som imidlertid er verre, er at elektrisk speiljustering ikke er standardutstyr før på det øverste utstyrsnivået - Ghia. Velger du det laveste utstyrsnivået, Ambiente, må du også klare deg uten fjernbetjent sentrallås.

For kort sittepute

Nye Fiesta: Sportslig og rommelig

Som nevnt byr Fiesta på god plassfølelse, noe som blant annet skyldes den gode takhøyden. Forsetene er akseptable, men heller ikke mer. Stoppen er god og seteryggen gir grei sidestøtte, men vi ble ikke helt komfortable med sitteputen. Vi synes blant annet at den gir for lite sidestøtte og at den er for kort til å gi skikkelig støtte oppunder låret. Førersetet er justerbart i høyden, men vi irriterte oss over at høydejusterings-spaken er plassert på en måte som gjorde den vanskelig tilgjengelig.

Det treekede rattet derimot, er svært behagelig. Den tykke, polstrede rattringen, som faktisk er skinntrukket, ligger svært godt i hendene og er med på å gjøre svingkjøring til en fryd. Bare så synd at rattet ikke lar seg justere i dybden.

Mangler utendørstemperaturmåler

Instrumenteringen er ikke blant de mest oversiktlige vi har vårt borti. Blant annet mangler turtelleren rødmerking, og de digitale drivstoff- og tempereaturmålerne er i minste laget. Fartsmåleren, det mest oversiktlige av instrumentene, inneholder et digitaldisplay som viser klokke, kilometer- og tripteller. Vi lot oss imidlertid overraske over at Ford ikke har tatt seg råd til å montere en utendørstemperaturmåler.

Rommelige bakseter

Nye Fiesta: Sportslig og rommelig

Vi har gjentatte ganger blitt imponert over bakseteplassen i nye biler. Blant annet har Honda og Peugeot gjort en svært god jobb i kompaktbilene Civic og 307. Det skal med andre mye til for å imponere oss når det gjelder bakseteplass.

Likevel vil vi rose Ford for hva de har fått til i småbilen Fiesta. Fiesta-baksetene byr nemlig på svært god plass både for hode, føtter og knær. Faktisk er baksetene så rommelige at fire voksne uten problemer kan legge ut på relativt lange turer i denne bilen. Sikkerheten ivaretas av fem hodestøtter og fem trepunktsbelter. De fire kollisjonsputene er imidlertid forbeholdt forsetepassasjerene.

284 liter

Bagasjerommet er selvsagt ikke voldsomt stort, men rommer akseptable 284 liter, 34 liter mer enn dagens Fiesta. Vipper du frem de bakre sitteputene og legger ned seteryggene, som kan deles 60/40, disponerer du plutselig 947 liter, noe som holder for relativt store kolli.

Vi har nå gått kritisk til verks, men likevel skinner det forhåpentligvis gjennom at vi var godt fornøyd med nye Fiesta. Men det vi var mest imponert over var bilens drivkilder og kjøreegenskaper. Les mer om både motorer, oppførsel og priser her.