Nye belter strammer etter behov

Det amerikanske verdensomspennende firmaet AlliedSignal har utviklet et nytt,” tenkende” fiber til bruk i sikkerhetsseler. Den nye selen reagerer i tre trinn under en kollisjon, og skreddersyr sin respons etter passasjerens størrelse.

Hvilket betyr et velkomment og godt forsinket bidrag til kvinner, barn og ellers alle som ikke er på størrelse med en gjennomsnittlig mann. Sikkerhetsselen er vanligvis tilpasset og konstruert etter målene til gjennomsnittsmannen på 80 kilo. De nye selene vil øke sikkerheten til små kvinner og barn, og betyr også økt sikkerhet for de som måtte være litt større enn gjennomsnittsmannen.

Samarbeider med kollisjonsputen

Det nye fiberet kalles Securus, og skal altså i første omgang forbedre sikkerheten til de som ferdes i bil, men på sikt kan stoffet bli brukt i klatretau og på andre områder hvor det er behov for sterke, energiabsorberende stoffer.

AlliedSignal, som har utviklet Securus, produserer også stoffer til bruk i kollisjonsputer. Og noe av poenget under utviklingen av Securus har nettopp vært at en sikkerhetssele laget av dette fiberet, skal fungere sammen med kollisjonsputen i et eventuelt sammenstøt.

Reagerer i tre trinn

Når en kollisjon eller et kraftig sammenstøt inntreffer, reagerer en sikkerhetssele av Securus-fiberet i tre faser.

Umiddelbart når sammenstøtet inntreffer, holdes passasjeren på plass i setet.
Så skjer det som ikke skjer hos andre sikkerhetsseler; fibrene i selen forlenges, med det resultat at kroppen får tid til å bremse ned og slipper det voldsomme, plutselige støtet fra en bråstopp. Slik slipper overkroppen litt billigere unna. Dette skjer samtidig som kollisjonsputen blåses opp. Hvor mye fibrene gir etter, avhenger av størrelsen på passasjeren.

Til slutt trekker fibrene seg sammen igjen, og holder passasjeren tilbake med full styrke, for å hindre at han/hun skal slå seg mot dashbord, ratt eller frontrute.

Lettere og billigere

Omtrent 70 % av alle nye biler som produseres i Europa i dag, har en tilsvarende funksjon som dette, hvor passasjeren bremses litt ned for å unngå det kraftige bråstoppet. Men da skjer ikke dette ved hjelp av selve setebeltet, men ved hjelp av en mekanisk beltestrammer-innretning med denne spesielle funksjonen.

Ved å kombinere en sikkerhetssele av Securus-fiber med en ordinær beltestrammer som sitter i alle biler, får man altså samme effekt. Fordelen med en slik sikkerhetssele fremfor en mekanisk innretning med samme funksjon, er at selen ikke legger ekstra vekt på bilen slik som den mekaniske innretningen gjør, pluss at den skal være billigere i produksjon.