Nye A6-bilder rett fra internasjonal lansering

Audi har vist frem klassens største bil og på første visning er det ikke mye som skuffer. Her er det eksklusivitet og ingen juksematerialer. Det som ser ut som treverk er treverk og det som ser ut som aluminium er aluminium.

Publisert
Sist oppdatert
Nye A6-bilder rett fra internasjonal lansering

Nye A6-bilder rett fra internasjonal lansering

  1. Store bilder fra A6-festen i Stockholm
  2. Motorsammenligning
Nye A6-bilder rett fra internasjonal lansering
Nye A6-bilder rett fra internasjonal lansering


Stockholm (DinSide Motor): A6 er 4,92 meter lang og er dermed åtte centimeter lengre enn BMW 5-serie og 10 centimeter lengre enn Mercedes E-klasse. Det merkes også når du setter deg inn i bilen. Undertegnede måler 196 centimeter på sokkelesten og sitter greit i baksetet med plass til både ben og hode. At vi sitter bra foran er ikke så sensasjonelt. Interiøret minner veldig om A8 og det er ikke negativt. A6 har som A8 også fått et hjul mellom setene for betjening av en rekke funksjoner i bilen. Blant publikum var det delte meninger om det er et skritt i riktig retning, men siden BMW 5-serie har det var det nok like greit å få det på plass.

Eksklusivitet

A6 er i høyeste grad en forseggjort bil. Etter å ha sittet å kjent litt på interiøret merker du at det er skikkelig satt sammen og gir et solid inntrykk. Alle flater er eksklusive og ratt, hendler og brytere kjennes behagelige ut. Ikke minst gjør en god ergonomi at det bør bli en fin opplevelse å tilbringe timer bak ratttet i denne bilen.

Design

Audi har våget litt med designet på den nye bilen, noe som grillen er et tydelig tegn på. Den har tidligere vært delt i to, over og under skiltet, men fremstår nå som en høy grill. Det er dette som er mest karakteristisk med designet. I tillegg har den en kraftig V-profil i panseret og en høy skulderlinje. Langs kanalene går det en stigende linje som fortsetter ganske høyt på støtfangeren bak bakhjulet. Dette gir assosiasjoner til racingbiler som er veldig lave foran og høye bak.

Motorer

Audi A6 kommer i første omgang med fem motorer. Den minste bensinmotoren blir en helt ny 2,4-liter som yter 177 hestekrefter og 230 newtonmeter. Denne kommer først med manuelt gir og trinnløst gir (Multitronic). Neste steg er en 3,2-liters V6-er med 255 hestekrefter og 330 newtonmeter. Denne motoren kan leveres med alle girkasser i løpet av neste år, og firehjulsdrift kan kobles til manuelt gir og automatgir. Multitronic-kassen er for anledningen forsterket til å tåle 330 newtonmeter, mot 310 tidligere. Toppmodellen med V8-motor og 335 hestkrefter kommer med automatgir og firehjulsdrift. Det samme gjelder V6 dieselmotor med 225 hestekrefter og 450 newtonemeter som også kommer kun med automatgir og firehjulsdrift. Denne V6-eren har nå fått common rail dieselinnsprøytning. Den minste dieselmotoren er en toliter på 140 hestekrefter som kobles til manuell girkasse og forhjulstrekk. Den nye DSG-kassen kommer ikke i A6. Den passer kun sammen med biler med tversstilt motor som i Audi-sammenheng vil si A3 og TT.

Bilen er hos forhandlere midt i mai og stasjonvognen kommer til Norge i mai 2005.

Bilder av Audi A6 finner du her.

Stor motorsammenligning finner du her.

Første omtale av Audi A6 finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer