Nybilsalg og bruktpriser i utforbakke

Hvorfor synker nybilsalget? Hvorfor raser bruktbilprisene? Og hva betyr alt dette for deg?

Nybilsalg og bruktpriser i utforbakke

Nybilsalg og bruktpriser i utforbakke


    Grafen som viser nybilsalget de siste 40 årene, ser ut som et tverrsnitt av en dramatisk fjellkjede. Nybilsalget er nemlig svært følsomt for konjunkturendringer. For eksempel steg nybilsalget voldsomt i den første jappetiden. Mens det i 1984 ble solgt rundt 110.000 biler, ble det to år etter, i 1986, satt norsk rekord med nærmere 170.000 nyregistreringer.

    Så kom nedgangstidene, og bilsalget stupte. I 1988 var nybilsalget nede i snaue 70.000 biler. I årene som fulgte gikk nybilsalget enda dårligere. Fra 1989 til 1993 lå det årlige salget under 60.000 biler.

    Vendepunkt i 1997

    Så kom omsider oppgangstidene og folk kjøpte biler igjen. Importørene og forhandlerne fikk mer å gjøre for hvert år og i 1997 var salget kommet opp i nesten 130.000 biler. Men så var det til gjengjeld slutt på moroa, for siden den gang har salget falt jevnt og trutt. I fjor ble de norske bilimportørene kvitt mindre enn 90.000 biler.

    Og tallene for årets to første måneder tyder på at det er langt frem til tunnelåpningen. Til tross for at en rekke bilimportører det siste halvåret har gjennomført tildels betydelige priskutt, har salget hittil i år falt med drøye 6 prosent. Hvis denne utviklingen skulle fortsette ut året, vil det i 2003 bli solgt færre enn 85.000 nye biler.

    Bruktimport ikke hele forklaringen

    Hvorfor har nybilsalget gått stadig tregere helt siden 1997? Mange hevder at svaret er å finne i en stadig mer omfattende bruktimport. I fjor ble det bruktimportert 33.000 biler, noe som betyr at det ble bruktimportert én bil for hvert tredje nybilsalg.

    Likevel, bruktimporten holder ikke som begrunnelse for at nybilsalget har rast fra snaue 130.000 biler i 1997 til under 90.000 biler i fjor. For hvis vi kikker nærmere på tallene, viser det seg at det var en betydelig bruktimport også i 1997, snaue 27.000 biler. I rene tall utgjør økningen i bruktimporten i denne perioden bare 6.000 biler, noe som ikke holder for å forklare at nybilsalget har falt med 40.000.

    Generell økonomisk utvikling

    FINN: Det er for tiden nærmere 22.000 bruktbilannonser hos Finn.no.
    FINN: Det er for tiden nærmere 22.000 bruktbilannonser hos Finn.no. Vis mer


    Vi tror nok at den generelle økonomiske utviklingen og sviktende fremtidstro har vel så stor betydning for det sviktende nybilsalget. En rasert IT-bransje, økende arbeidsledighet, spådommer om et fallende boligmarked og internasjonal uro har resultert i usikkerhet. Hus og hjem er for de fleste nordmenn viktigere enn bilen og dermed får bilbransjen raskt merke det når folk opplever usikkerhet.

    Stort utvalg

    Kan bruktbilimporten og en generell usikkerhet forklare det fallende nybilsalget alene? Nei, det finnes også en annen medvirkende faktor - det store utvalget av bruktbiler. I 1996, 1997 og 1998 ble det i snitt solgt mer enn 120.000 biler i året, til sammen omlag 350.000 biler. Mange av disse befinner seg nå i bruktmarkedet.

    Det samme gjør mange av de 100.000 bilene som er bruktimportert de siste tre årene. I tillegg fortsetter bruktbilimportørene ufortrødent å hente stadig flere biler til Norge. Hittil i år har bruktimporten økt med 13,1 prosent sammenlignet med fjoråret.

    Lavere nybilpriser

    Den store utvalget bruktbiler har i seg selv ført til nedgang i bruktbilprisene. Reduksjonen i bruktbilprisene har fått ytterligere moment ved at mange av importørene har senket nybilprisene. Resultatet er svært lave bruktbilpriser, som for enkelte modellers vedkommende kan være så mye som 30 prosent lavere enn de var for ett år siden.

    Dermed kan det se ut som om importørene har kjempet en kamp mot vindmøller og at de egentlig ikke har oppnådd noe som helst. Lavere nybilpriser har ført til enda lavere bruktbilpriser, noe som igjen har lokket enda flere vekk fra nye og over på brukte biler.

    Bruktimport mindre lønnsomt

    BILGUIDEN: Også Bilguiden har et godt utvalg av bruktbilannonser - nesten 11.000 biler er til salgs.
    BILGUIDEN: Også Bilguiden har et godt utvalg av bruktbilannonser - nesten 11.000 biler er til salgs. Vis mer


    Bruktimporten har altså økt i årets to første måneder, fra 4.100 biler i fjor til 4.700 biler i år. Vi spår imidlertid en kraftig nedgang i bruktimporten de nærmeste månedene. De lave, norske bruktbilprisene, kombinert med en svekket krone, har sørget for at det er langt mindre å spare på å hente biler i Tyskland og andre europeiske bilmarkeder nå enn det var for noen få måneder siden.

    Hva med deg?

    Hva betyr alt dette for deg? Det er selvsagt avhengig av din bilsituasjon.

  1. Hvis du kjøpte ny eller brukt bil i fjor, er du blant de uheldige. Du har høyst sannsynlig betalt mer enn det du hadde trengt hvis du hadde kjøpt nå.
  2. Hvis du er bileier og vurderer å selge bilen, avhenger vårt råd av hva du har tenkt å gjøre i neste omgang. Hvis du planlegger å selge bilen for deretter å klare deg uten bil, bør du nok ligge på været og håpe på at bruktbilprisene skal stige. Det samme gjelder hvis du nå har en relativt dyr bil og planlegger å bytte til en billigere bil.
  3. Hvis du derimot har en relativt rimelig bil, og planlegger å kjøpe en dyrere, er du blant de heldige. Du har for tiden muligheten til å gjøre et virkelig godt kjøp.
  4. Aller mest heldig er du hvis du ikke har bil i dag, men planlegger å bli bileier. Passer denne beskrivelsen på deg, har du store muligheter. Med lave priser på frontrutene og romslig prutningsmonn, har du alle muligheter for å gjøre et virkelig bilkupp.
  5. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

    Relaterte artikler:

  6. Her finner du flere biltrendartikler
  7. DinSides bruktbilkalkulator
  8. Tips for bruktbilkjøperen