Nybil: De sure ekstrautgiftene

Bilforhandlernes listepriser forteller ikke hele sannheten. Vi forteller deg hvilke ekstrautgifter du må regne med når du handler nybil.

KAN FORT BLI DYRT: Selv om du har skrapet sammen 300.000 kroner, betyr ikke det nødvendigvis det samme som at du har råd til en nybil som ifølge annonsen koster 299.900 kroner.
KAN FORT BLI DYRT: Selv om du har skrapet sammen 300.000 kroner, betyr ikke det nødvendigvis det samme som at du har råd til en nybil som ifølge annonsen koster 299.900 kroner.Vis mer

Skal du kjøpe bruktbil må du som kjent betale omregistreringsavgift. Denne koster mellom 1.343 og 19.190 kroner, avhengig av bilens vekt og alder. Som nybilkunde slipper du unna omregistrerings-avgiften, men det betyr ikke at du slipper sure ekstrautgifter. Vi gir deg her en systematisk gjennomgang av utgiftspostene du bør ha i bakhodet når du skal kjøpe ny bil.

Frakt og registreringsomkostninger

"Veil. priser lev. Drammen. Frakt kommer i tillegg".
"Veil. priser lev. importør eks. frakt og lev.omk."
"Frakt og lev.omk. kommer i tillegg"
"Frakt og reg.omk. tilkommer"

Kjært barn har mange navn. Du kjenner kanskje igjen en eller flere av disse setningene, som ofte er å finne nederst i nybilannonsene - med svært liten skrift.

Årsaken til at bilimportører og -forhandlere bruker liten skrift, er selvsagt at disse setningene innebærer uvelkomne ekstrautgifter for kunden. Frakt og registreringsomkostninger varierer fra forhandler til forhandler, men koster vanligvis mellom 5.000 og 7.000 kroner i østlandsområdet. I Nord-Norge kan denne utgiftsposten fort komme opp i 11.000 til 12.000 kroner.

Vinterdekk

MÅ KJØPES: Vinterdekk på felg koster vanligvis mellom 7.000 og 15.000 kroner.
MÅ KJØPES: Vinterdekk på felg koster vanligvis mellom 7.000 og 15.000 kroner. Vis mer


Mens de fleste bruktbiler selges med vinterdekk inkludert i prisen, er vinterdekk en betydelig ekstrautgift for nybilkunder. Fire vinterdekk på felg koster vanligvis mellom 7.000 og 15.000 kroner, avhengig av dimensjon. Krever bilen ekstra store hjul, risikerer du å måtte legge mer enn 20.000 kroner på bordet.

Metallic lakk

En av fordelene ved å handle splitter ny bil, er at du kan velge farve selv. Ulempen er at du må betale for denne muligheten, i hvert fall hvis du ønsker metallic lakk, noe de fleste gjør. Metallic lakk koster vanligvis mellom 2.500 og 6.000 kroner. Selv om det finnes mange unntak, kan man som en generell regel si at prisen på metallic lakk stiger med bilens størrelse. For eksempel slipper du unna med 4.850 kroner for en metallic-prydet Audi A2, mens A8-metallic koster hele 11.300 kroner.

Radio/CD-spiller

En del bilmodeller leveres nå med radio/CD-spiller som standardutstyr. Likevel finnes det fortsatt mange modeller der de laveste utstyrsnivåene mangler radio. Velger du å kjøpe og montere radio på egen hånd, kan du i beste fall slippe unna med 1.500 kroner. Velger du en avansert modell og overlater jobben til bilforhandleren, kan prisen fort komme opp i 5.000 kroner.

Årsavgift

Årsavgiften slipper du ikke unna - uansett om du velger brukt eller ny bil. Årsavgiften for 2003 var 2.360 kroner, mens 2004-satsen i skrivende stund ser ut til å bli 2.405 kroner.

Forsikring

ØKTE PREMIER: Prisen på bilforsikring har steget kraftig de siste årene og er for manges vedkommende en betydlig årlig utgift.
ØKTE PREMIER: Prisen på bilforsikring har steget kraftig de siste årene og er for manges vedkommende en betydlig årlig utgift. Vis mer


Som eier av sliten bruktbil kan man vurdere å klare seg med ansvarsforsikring, eventuelt komplettert av en delkasko-forsikring. Som nybil-kjøper må du belage deg på å betale for kasko-forsikring i tillegg.

Vær derfor klar over at kasko-dekningen ofte er enda dyrere enn ansvarsdelen og at bilforsikringspremiene har steget betydelig de siste årene. Forsikringspremien avhenger av mange faktorer, blant annet kjønn, alder, bosted, bilmodell og, ikke minst, opparbeidet bonus. Men som en hovedregel kan man si at full kasko-forsikring av en ny bil koster mellom 6.000 og 15.000 kroner. Er alderen lav og bilen rask, kan prisen fort komme opp i 25.000 til 30.000 kroner.

Over 30.000 kroner

Hvis vi slår sammen de nevnte utgiftspostene, får vi nedenstående regnestykke. Vårt eksempel er basert på antatte gjennomsnittstall. Vær klar over at summen i verste fall kan bli langt høyere.

Frakt og leveringsomkostninger: ca 6.000 kr
Vinterdekk på felg: ca 9.000 kr
Radio/CD-spiller: ca 3.000 kr
Metallic lakk: ca 4.000 kr
Årsavgift: ca 2.400 kr
Forsikring inkl. kasko: ca. 10.000 kr

Sum: 34.400 kroner

Over 10 prosent

Inngangsbiletten til en tilværelse som nybileier kan altså bli en god del høyere enn det forhandlernes prislister skulle tilsi. Hvis utgangspuktet er en nybil til 300.000 kroner, utgjør disse uvelkomne utgiftene over 10 prosent av bilens pris.

Målet med denne artikkelen er ikke å skremme deg fra å kjøpe ny bil. Målet er å gjøre deg klar over disse tilleggsutgiftene før du strekker bilbudsjettet til yttergrensene. Dermed slipper du ubehagelige overraskelser når sluttregningen skal betales.

Tipset: Velg business-modellen

GOD BUSINESS: Business-modeller leveres vanligvis med både vinterdekk, metallic lakk og radio/CD-spiller på kjøpet.
GOD BUSINESS: Business-modeller leveres vanligvis med både vinterdekk, metallic lakk og radio/CD-spiller på kjøpet. Vis mer


Mange av de norske importørene tilbyr i dag såkalte business-utgaver av utvalgte bilmodeller. Disse spesielle modellene er tilpasset den norske firmabilskatt-ordningen og koster typisk 199.900, 249.900 og 299.900 kroner. Fordi skattemyndighetene tar utgangspunkt i totalprisen når skatteklasse skal bestemmes, leveres business-modellene vanligvis med både vinterdekk, metallic lakk og radio/CD-spiller som standardutstyr. Hvis bilmodellen du vurderer finnes i en business-utgave, gjør du derfor vanligvis lurt i å velge denne. Du finner mer informasjon om business-modeller her.

Kilde: Produktsjef Jan Petter Røssevold, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)