NY MODELL, NY FABRIKK: Her nærmer produksjonen av en Volvo S60 seg sluttfasen i Volvos nye fabrikk i Sør-Carolina i USA. Det innebærer en nysatsing i det viktige amerikanske markedet, verdens nest største. Foto: Volvo
NY MODELL, NY FABRIKK: Her nærmer produksjonen av en Volvo S60 seg sluttfasen i Volvos nye fabrikk i Sør-Carolina i USA. Det innebærer en nysatsing i det viktige amerikanske markedet, verdens nest største. Foto: VolvoVis mer

Helt ny Volvo S60

Ny Volvo-modell viser nye veier for merket på to måter

Volvo S60 peker mot en dieselfri fremtid for den svenske produsenten. Dessuten er den et ledd i økningen i omfang av nærværet i USA.

Volvo seiler i medvind for tiden. I 2017 ble det her i landet registrert 11.750 nye biler fra den svenske produsenten. Det utgjør en markedsandel på 7,4 prosent, og til og med mai i år er Volvo i fortsatt i vekst og er oppe i 8,5 prosent markedsandel med 5.148 registreringer. Stasjonsvognen V90 er mest solgte modell, fulgt av SUV-ene XC60 og XC90.

Det er nok ikke denne nykommeren som vil gi merket noe veldig merkbart løft her i landet, i og med at det dreier seg om en sedan – en karosseritype som har forsvinnende få fans her i landet – hovedsakelig av dem som mener linjeføringen er mer elegant, og setter pris på det lavere støynivået en sedan vanligvis har.

Kutter diesel

Men bilen er interessant fra andre perspektiver. Den er nemlig den første bilen Volvo produserer i USA. Den er også den første Volvo-modellen i nyere tid som ikke kommer med dieselmotor.

Volvo er for øvrig ikke den eneste produsenten som har annonsert at de vil avvikle diesel.

HELT EGEN HEKK: Sedanen har stort, innelukket bagasjerom og vanligvis lavere støynivå. Noen få kunder i Norge, men mange i USA og Kina, mener det er verdt å renonsere på lasterommet bak for. Foto: Volvo
HELT EGEN HEKK: Sedanen har stort, innelukket bagasjerom og vanligvis lavere støynivå. Noen få kunder i Norge, men mange i USA og Kina, mener det er verdt å renonsere på lasterommet bak for. Foto: Volvo Vis mer

Den nye sedanen ble nettopp vist frem under innvielsen av selskapets fabrikk i Charleston, South Carolina. Volvo kaller S60 en «sportssedan i mellomklassen.

Den kombinerte billanseringen og fabrikkåpningen er et tydelig signal om Volvo Cars satsing i USA, et marked som alltid har vært viktig både for selskapet og for nye S60. Og, ikke minst viktig: Dermed har de kinesiske eierne Geely også fått et solid fotfeste på det amerikanske kontinentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UENDRET: Nyere Volvo-kunder vil umiddelbart kjenne seg igjen inne i nye S60. Foto: Volvo
UENDRET: Nyere Volvo-kunder vil umiddelbart kjenne seg igjen inne i nye S60. Foto: Volvo Vis mer

– Nye S60 er en av de mest spennende bilene Volvo noen gang har laget. Det er en bil for den som er skikkelig glad i å kjøre bil. S60 gir oss vekstmuligheter og en sterk posisjon i det amerikanske og kinesiske sedanmarkedet, sier Håkan Samuelsson, president og CEO i Volvo Cars.

Første Volvo uten dieselmotor

Nye S60 er den første bilen Volvo produserer i nyere tid som ikke vil ha dieselmotor. Dette signaliserer selskapets satsing på elektrifisering og en fremtid uten den tradisjonelle forbrenningsmotoren. I 2017 var Volvo den første globale bilprodusenten som offentliggjorde at alle deres nye bilmodeller ville elektrifiseres fra 2019.

S60 kommer med to plug-in hybrid bensinmotorer i 2019: T6 Twin Engine AWD plug-in hybrid som genererer 340 hestekrefter og T8 Twin Engine AWD plug-in hybrid som leverer 390 hestekrefter. Volvo Cars’ T5 FWD automat bensinmotor er tilgjengelig i S60 fra lansering.

KJØLIG ELEGANSE: Volvo har funnet sin form og S60 fremstår harmonisk etter vår mening. Kan risikoen være at de kjører seg fast i et monotont designspor? Foto: Volvo
KJØLIG ELEGANSE: Volvo har funnet sin form og S60 fremstår harmonisk etter vår mening. Kan risikoen være at de kjører seg fast i et monotont designspor? Foto: Volvo Vis mer

- Det dynamiske understellet og kjøremodusene gir meget god kontroll og en engasjerende opplevelse som gjør at S60 passer perfekt for den som er glad i å kjøre bil. Nye S60 får også med seg den anerkjente teknologien fra 90-serien og de andre bilene i 60-serien, noe som gjøre dette til en av de beste sportssedanene på markedet, sier Henrik Green, senior vice president for forskning og utvikling i Volvo Cars.

I Europa blir de første 300 S60 bilene tilgjengelig for kunder via Care by Volvo. Care by Volvo er Volvo Cars abonnementstjeneste som tilbyr kundene tilgang til bilen mot en fast månedlig sum, uten noen form for nedbetaling.

Lover en av de tryggeste bilene

S60 er, som stasjonsvognen, bygget på Volvo Cars’ egenutviklede Scalable Product Architecture - plattform (SPA). Bilen har naturligvis samme sikkerhetsteknologi og infotainment-systemer som man finner i nye V60, 90-serien og i XC60. Dette gjør ifølge produsenten bilen til en av de tryggeste bilene på markedet.

«SPORTSSEDAN»: Her ser vi nye Volvo S60 i R-Design-utførelse. Da rettferdiggjøres sportssedan-benevnelsen kanskje i større grad. Foto: Volvo
«SPORTSSEDAN»: Her ser vi nye Volvo S60 i R-Design-utførelse. Da rettferdiggjøres sportssedan-benevnelsen kanskje i større grad. Foto: Volvo Vis mer

Med Volvo Cars’ City Safety med Full autobrems- teknologi får bilføreren hjelp til å unngå potensielle kollisjoner. Systemet er ifølge Volvo det eneste på markedet som gjenkjenner fotgjengere, syklister og store dyr. Oncoming Mitigation by Braking - systemet gjør at bilen bremser automatisk for å minimere skade dersom en front mot front - kollisjon skulle oppstå.

Pilot Assist-systemet i S60 hjelper bilføreren med å styre, akselerere og bremse på godt oppmerkede veier, og i hastigheter opp til 130 kilometer i timen. Systemet er nylig oppgradert og har blant annet fått bedre egenskaper i svinger.

DIGITALT: Instrumentpanelet er en digital informasjonssentral. Foto: Volvo
DIGITALT: Instrumentpanelet er en digital informasjonssentral. Foto: Volvo Vis mer

Nye S60 har også systemer som Run-off Road Mitigation, som begrenser skader ved utforkjøring, Oncoming Lane Mitigation, samt andre systemer som assisterer bilføreren. Cross Traffic Alert med automatisk oppbremsing, som stopper bilen automatisk dersom man ikke oppdager kryssende trafikk, skal også bidra til økt sikkerhet for mennesker i og utenfor bilen.

Volvo Cars multimediasystem for kommunikasjon og underholdning, Sensus Connect, er kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto og 4G. Systemet bidrar til at man hele tiden har muligheten til å være oppkoblet i bilen. Det styres via en berøringsskjerm der man får tilgang til bilens innstillinger, navigasjon, oppkoblede tjenester og underholdningsapplikasjoner.

«COMFY»: Ut fra bildene ser det ut til at to personer kan trives godt i baksetene i S60. Foto: Volvo
«COMFY»: Ut fra bildene ser det ut til at to personer kan trives godt i baksetene i S60. Foto: Volvo Vis mer

S60 med Polestar Engineered

I de elektrifiserte variantene av nye S60 tilbys det også en performance - oppgradering som heter Polestar Engineered. Polestar Engineered er utviklet av Volvo Cars’ performance - partner, Polestar - som nå for øvrig satser for fullt på et eget merke og en egen elektrifisert modellrekke.

Polestar Engineered er kun tilgjengelig på T8 Twin Engine plug-in hybrid, og oppgraderer bilens hjul, bremser, demping og motorens styreenhet. Med Polestar Engineered leverer bilen 404 hestekrefter.

Vi regner med at nye Volvo S60 vil bli tilgjengelig for kunder i løpet av høsten.