Ny Volkswagen Sharan i butikkene

I fjor solgte Volkswagen-importør Harald A. Møller 278 eksemplarer av flerbruksbilen Sharan i Norge. Nå kan Volkswagen-forhandlerne friste med en oppgradert etterfølger.

INGEN REVOLUSJON: De utvendige endringene er langt fra revolusjonerende. Nye Sharan til høyre, forgjengeren til venstre.
INGEN REVOLUSJON: De utvendige endringene er langt fra revolusjonerende. Nye Sharan til høyre, forgjengeren til venstre. Vis mer

Ved første øyekast er det strengt tatt ikke så mye som skiller nye Volkswagen Sharan fra forgjengeren. Men hvis man tar en nærmere kikk, vil man legge merke til at fronten har fått en ansiktsløftning. Panseret har blitt profilert, støtfangerne har fått noen strøk lakk og de doble frontlyktene har fått klart glass. Også baklyktene, som strekker seg i hele bilens bredde, er nye. Sett fra siden begrenser endringene seg i grove trekk til hvite blinklys, samt lakkerte speil og dørhåndtak.

Klimaanlegg standard

Hvis du setter deg inn i nye Sharan, vil du finne flere endringer. Bilen har fått et nytt interiør, nye oppbevaringsrom og holdere og, ikke minst, et manuelt klimaanlegg. Girkassen har fått seks trinn og instrumentene er omkranset av aluminiumsringer. Blant standardutstyret i grunnmodellen, Firstline, finner du også sentrallås, elektrisk justerbare speil, elektriske vindusheiser foran, separat friskluftanlegg for baksetene, åtte integrerte høyttalere og fire kollisjonsputer.

Fem utstyrsklasser

I tillegg til Firstline, kommer Sharan i ytterligere fire utstyrsnivåer; Family, Comfortline, Trendline og Highline. Velger du Comfortline får du blant annet fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser bak, velurinteriør og bord på forseteryggene. Trendline og Highline har i tillegg tåkelys, utetemperaturmåler, lettmetallfelger og lærtrukket ratt og girkule. Highline er alene om skinnseter og nøttetrepaneler.

Sterk og gjerrig turbodiesel

Ny Volkswagen Sharan i butikkene

Motorpaletten består av fem ulike alternativer, tre bensin- og to turbodieselmotorer. Turbodieselene har begge 1,9 liters slagvolum og blir matet ved hjelp av direkte innsprøytning og Pumpe-Dyse-teknikk. Direkte innsprøytning, på Volkswagen-språket kalt TDI, sørger for mer effektiv diesel-forstøving, noe som i sin tur gir høyere effekt, lavere forbruk og reduserte utslipp.

Den svakeste turbodiesel-motoren yter beskjedne 90 hestekrefter, men kan til gjengjeld skilte med et maksimalt dreiemoment på 240 Nm ved 1.900 o/min. Storebror yter 115 hestekrefter og hele 310 Nm ved 1.900 o/min. Sistnevnte har et oppgitt forbruk på 0,64 l/mil, noe som er imponerende med tanke på at Sharan veier 1.749 kilo med denne motoren. Harald A. Møller regner med at nettopp denne motoren vil bli mest populær blant norske kunder.

Tre bensinvarianter

Den minste bensinmotoren, en toliter, avleverer også 115 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 170 Nm, som oppstår ved 2.600 o/min. Den som har velfylt lommebok, kan også få Volkswagens velkjente bensinturbomotor med 1,8 liters slagvolum. Denne gangen har Volkswagen tatt ut 150 hestekrefter og 210 Nm ved 1.750 o./min. En Sharan med denne motoren under panseret klarer 0-100 km/t på 10,9 sekunder. Sharan leveres faktisk også med en 2,8-liters V6-motor. Denne yter 204 hestekrefter og trekker Sharan fra 0-100 på 9,9 sekunder, men vil nok ikke akkurat bli noen bestselger på det norske markedet. For Volkswagen Sharan blir dessverre en nokså dyr bil i Norge.

Smart barnesete

Grunnmodellen, Sharan Firstline, med 115 hestekrefter og Pumpe-Dyse-diesel, kommer nemlig på drøye 376.000 kroner. 376.000 kroner er mye penger for de fleste småbarnsfamilier, og det er synd, for Sharan er meget godt tilpasset nettopp denne gruppen. Blant annet har Volkswagen utviklet et genialt barnesetesystem, som er standardutstyr i utstyrsklassen Family. To av baksetene kan nemlig ved hjelp av et par håndgrep tilpasses småbarn inntil 10 år. Etter ytterligere et par sekunder har man fått fram det integrerte barnesetet, som er tilpasset de aller minste.

Ny Volkswagen Sharan i butikkene

Sharan Family koster snaue 384.000 kroner med 115 hesters diesel. Comfortline kommer på drøye 388.000 kroner, Trendline koster drøye 400.000 kroner og for en Highline må du ut med drøye 433.000 kroner. Highline med V6-motor kommer på avskrekkende 612.000 kroner.

Automatgir og firehjulsdrift

Punger du ut med omlag 20.000 kroner, kan du også få Sharan med automatgir av typen tiptronic. Tiptronic-systemet lar deg gire bilen manuelt når du skulle ønske det. 20.000 kroner er også summen du må ut med om du ønsker firehjulsdrift.

Hard konkurranse venter

Volkswagen Sharan er stor og smart, men på ingen måte unik. Både Ford Galaxy og Seat Alhambra er nemlig basert på akkurat det samme karosseriet som Sharan. Ford Motor Norge har ennå ikke fastsatt prisene på nye Ford Galaxy. Seat har imidlertid som målsetting å ligge minst tre prosent under Volkswagen i pris med sin nye Alhambra. Hvis Seat gjør alvor av sine planer, kan det derfor bli tusenlapper å spare på å velge Alhambra fremfor Sharan. Spørsmålet blir derfor om Sharan vil klare å forsvare prisdifferansen. Dette vil vi forsøke å gi svar på når vi kommer tilbake med grundige tester av både Alhambra, Galaxy og Sharan i løpet av høsten.

Relaterte artikler:

Ny Alhambra og Ibiza CUPRA på norsk jord
Ny Ford Galaxy: Ekstragalaktisk flerbruksbil
Ny Seat Alhambra om hjørnet
GENÈVE: VW Sharan: Flerbruk i ny eske