Bugatti Chiron er verdens raskeste bil

Ny verdensrekord!

Bugatti Chiron legger bak seg 136 meter på ett fattig sekund!

VERDENSREKORD: En 3,5 minutters video som viser hvordan Bugatti Chiron blir verdens raskeste bil. Vis mer

Det svinger av Bugatti for tiden. Nå har legendariske Chiron knust 300 mph-grensa (482,8 km/t) og blitt verdens raskeste bil, da den i august ikke «stanset» før den nådde 490,484 km/t.

LEGENDE: 58 år gamle Andy Wallace fra Oxford i England har med Bugatti Chiron satt verdensrekord for produksjonsbiler. Foto: Bugatti
LEGENDE: 58 år gamle Andy Wallace fra Oxford i England har med Bugatti Chiron satt verdensrekord for produksjonsbiler. Foto: Bugatti Vis mer

Rekorden ble satt på Volkswagen-konsernets testbane i Ehra-Lessien, om lag to mil unna Wolfsburg i Tyskland. Dette var med den britiske racersjåføren og Le Mans-vinneren Andy Wallace (58) ved rattet.

Dermed er drømmegrensa på ekstreme 500 km/t ikke sååå langt unna. Vi må bare ikke glemme at 10 km/t ekstra blir ganske betydelig når man kommer opp i disse hastighetene.

Bugatti Chiron1

Effekt:1.600 hk
Toppfart:490,484 km/t
Forbruk:2,25 l/mil (blandet)
CO2-utslipp:516 g/km (blandet)
Mål (l/b/h):4,54/2,04/1,21 m
Akselavstand:2,71 m

Slutt på kappløpet

Det var imidlertid en «nær-produksjon-versjon» av Bugatti Chiron som den 2. august ble først til å bryte 300 mph-grensa. Ifølge produsenten har de gjort noen endringer fra produksjonsbilen for å nå den høye farta - mye på grunn av sikkerheten. Blant annet ...

  • ... satt inn et sikkerhetsbur
  • ... økt effekten fra 1.500 til 1.600 hk
  • ... gjort endringer i diverse eksteriørdetaljer
  • ... fjernet den elektroniske sperren på 420 km/t
  • ... gjort endringer i girkassen
  • ... Michelin har utviklet en spesialversjon av dekkene «Pilot Sport Cup 2»

Bugatti-president Stephan Winkelmann er naturligvis strålende fornøyd med prestasjonen.

- Målet vårt var å være den første produsenten som noensinne nådde det magiske 300 mph-merket. Dette har vi nå oppnådd. Det gjør oss stolte - både teamet og meg selv, sier han i en pressemelding.

- STOPP: Ifølge president Stephan Winkelmann vil ikke Bugatti fortsette å jage fartsrekorden. Foto: Bugatti
- STOPP: Ifølge president Stephan Winkelmann vil ikke Bugatti fortsette å jage fartsrekorden. Foto: Bugatti Vis mer

Men Bugatti kommer ikke til å jage neste grense på 500 km/t, konstaterer presidenten.

- Med verdensrekorden vil vi trekke oss fra konkurransen om å produsere de raskeste serieproduksjonsbilene. Vi har vist flere ganger at vi bygger de raskeste bilene i verden. I fremtiden vil vi fokusere på andre områder, fortsetter Winkelmann.

Flere bilder

NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti
JUBEL: Andy Wallace og teamet feirer den fantastiske toppfarten i Bugatti Chiron. Foto: Bugatti
JUBEL: Andy Wallace og teamet feirer den fantastiske toppfarten i Bugatti Chiron. Foto: Bugatti Vis mer

136 m/sek

Sjåføren selv, Andy Wallace, forteller at han trodde på forsøket allerede fra starten av turen.

- Det var en fantastisk hastighet! Det er utrolig at en bil kan være kapabel for dette, men Chiron viste seg å være godt forberedt og veldig trygg å kjøre - til og med i den ekstreme farten.

For å nå 490,5 km/t måtte han øke med intervaller på 50 km/t, for å være på den sikre siden om at forholdene var riktige. Dessuten måtte Wallace ha 200 km/t ut av den ene krappe svingen for å komme opp i fart. Da la han bak seg 136 meter i løpet av ett sekund.

- Bilen løp perfekt og både løypa og værforholdene var ideelle, forteller briten ekstatisk.

- Jeg la klampen i bånn fra starten i om lag 70 sekunder. Det var viktig å holde 200 km/t ut av svingen for å nå toppfart på strekka. Det krevde maks konsentrasjon.