VERDENSREKORD: En 3,5 minutters video som viser hvordan Bugatti Chiron blir verdens raskeste bil. Vis mer

Bugatti Chiron er verdens raskeste bil

Ny verdensrekord!

Bugatti Chiron legger bak seg 136 meter på ett fattig sekund!

Publisert

Det svinger av Bugatti for tiden. Nå har legendariske Chiron knust 300 mph-grensa (482,8 km/t) og blitt verdens raskeste bil, da den i august ikke «stanset» før den nådde 490,484 km/t.

<strong>LEGENDE:</strong> 58 år gamle Andy Wallace fra Oxford i England har med Bugatti Chiron satt verdensrekord for produksjonsbiler. Foto: Bugatti
LEGENDE: 58 år gamle Andy Wallace fra Oxford i England har med Bugatti Chiron satt verdensrekord for produksjonsbiler. Foto: Bugatti Vis mer

Rekorden ble satt på Volkswagen-konsernets testbane i Ehra-Lessien, om lag to mil unna Wolfsburg i Tyskland. Dette var med den britiske racersjåføren og Le Mans-vinneren Andy Wallace (58) ved rattet.

Dermed er drømmegrensa på ekstreme 500 km/t ikke sååå langt unna. Vi må bare ikke glemme at 10 km/t ekstra blir ganske betydelig når man kommer opp i disse hastighetene.

Bugatti Chiron1

Effekt:1.600 hk
Toppfart:490,484 km/t
Forbruk:2,25 l/mil (blandet)
CO2-utslipp:516 g/km (blandet)
Mål (l/b/h):4,54/2,04/1,21 m
Akselavstand:2,71 m

Slutt på kappløpet

Det var imidlertid en «nær-produksjon-versjon» av Bugatti Chiron som den 2. august ble først til å bryte 300 mph-grensa. Ifølge produsenten har de gjort noen endringer fra produksjonsbilen for å nå den høye farta - mye på grunn av sikkerheten. Blant annet ...

  • ... satt inn et sikkerhetsbur
  • ... økt effekten fra 1.500 til 1.600 hk
  • ... gjort endringer i diverse eksteriørdetaljer
  • ... fjernet den elektroniske sperren på 420 km/t
  • ... gjort endringer i girkassen
  • ... Michelin har utviklet en spesialversjon av dekkene «Pilot Sport Cup 2»

Bugatti-president Stephan Winkelmann er naturligvis strålende fornøyd med prestasjonen.

- Målet vårt var å være den første produsenten som noensinne nådde det magiske 300 mph-merket. Dette har vi nå oppnådd. Det gjør oss stolte - både teamet og meg selv, sier han i en pressemelding.

<strong>- STOPP:</strong> Ifølge president Stephan Winkelmann vil ikke Bugatti fortsette å jage fartsrekorden. Foto: Bugatti
- STOPP: Ifølge president Stephan Winkelmann vil ikke Bugatti fortsette å jage fartsrekorden. Foto: Bugatti Vis mer

Men Bugatti kommer ikke til å jage neste grense på 500 km/t, konstaterer presidenten.

- Med verdensrekorden vil vi trekke oss fra konkurransen om å produsere de raskeste serieproduksjonsbilene. Vi har vist flere ganger at vi bygger de raskeste bilene i verden. I fremtiden vil vi fokusere på andre områder, fortsetter Winkelmann.

Flere bilder

NY VERDENSREKORD: Bugatti Chiron1 endte på 490,484 km/t. Foto: Bugatti

<strong>JUBEL:</strong> Andy Wallace og teamet feirer den fantastiske toppfarten i Bugatti Chiron. Foto: Bugatti
JUBEL: Andy Wallace og teamet feirer den fantastiske toppfarten i Bugatti Chiron. Foto: Bugatti Vis mer

136 m/sek

Sjåføren selv, Andy Wallace, forteller at han trodde på forsøket allerede fra starten av turen.

- Det var en fantastisk hastighet! Det er utrolig at en bil kan være kapabel for dette, men Chiron viste seg å være godt forberedt og veldig trygg å kjøre - til og med i den ekstreme farten.

For å nå 490,5 km/t måtte han øke med intervaller på 50 km/t, for å være på den sikre siden om at forholdene var riktige. Dessuten måtte Wallace ha 200 km/t ut av den ene krappe svingen for å komme opp i fart. Da la han bak seg 136 meter i løpet av ett sekund.

- Bilen løp perfekt og både løypa og værforholdene var ideelle, forteller briten ekstatisk.

- Jeg la klampen i bånn fra starten i om lag 70 sekunder. Det var viktig å holde 200 km/t ut av svingen for å nå toppfart på strekka. Det krevde maks konsentrasjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer