Ny Vectra: Bedre og billigere i drift

Vectra har mottatt mye heder og ære for sitt design siden lanseringen av dagens modell i 1995. 1999-modellen har fått en ekstra piff både innvendig og utvendig, og den skal bli billigere i drift.

De største endringene finner vi imidlertid i understell og kjøreegenskaper. Den nye Vectra har fått en ganske så grundig overhaling på chassis og hjuloppheng, slik at den er blitt mer lik Astra med hensyn til fasthet. Den har også fått større dekk og felger: fra 14 til 15 tommer. Under panseret ligger de største endringene i en ny motor. Til Norge kommer den nye og forbedrede utgaven av Vectra tidlig på vårparten 1999.

Redusert drivstofforbruk

Den gamle 1,8-literen er byttet ut med en ny, moderne 16V 1,8-liter. Den har riktignok tilsvarende ytelser som den gamle motoren (115 hestekrefter), men den er atskillig billigere i drift, siden drivstofforbruket er kuttet med rundt 10 prosent. Opel har dessuten pusset på 1,6-literen og også der fått redusert drivstofforbruket med 10 prosent. Ellers blir motorrekka i 1999-utgaven av Vectra den samme som den har vært, bestående av fire bensinmotorer (1,6-liter, 1,8-liter, 2,0-liter og 2,5-liter V6) og to dieselmotorer (2,0 DI og 2,0 TDI).

Utvendig piff

Selv om Opel tidligere har mottatt mye skryt for Vectra sitt design, har de kanskje tatt konsekvensen av at man ikke kan leve evig på snøen som falt i fjor. Dermed har Vectra blitt pusset litt på, selv om endringene nok ikke er av de største. Utseendemessig har den blitt påskjønnet med lakkerte støtfangere og dørhåndtak, krombelagt grill, halogen frontlykter med klarglass-optikk som skal gi 20 prosent mer lys, og større sidespeil som skal øke sikten bakover med opp til 12 prosent. Den nye utgaven vil dessuten bli tilgjengelig med Xenon-lys som ekstrautstyr.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Større innvendig plass

Innvendig har den nye Vectra blitt utstyrt med nye seter med korsryggstøtte, som skal være mer behagelige å sitte i. De nye setene resulterer dessuten også i økt benplass til baksetepassasjerene; de får 3 cm. mer plass til å stable beina sine på, noe som nok er en etterlengtet forbedring. For som vi tidligere har bemerket i vår prøvekjøring av Opel Vectra sedan, så var ikke bakseteplassen i den forrige modellen altfor imponerende.