NY MÅLEMETODE FOR UTSLIPP: En ny EU-standard for mer nøyaktig måling av bilers drivstofforbruk, trår i kraft fra og med september. I Norge vet vi ikke hvordan avgiftene med EU-standarden vil bli. Foto: NTB scanpix
NY MÅLEMETODE FOR UTSLIPP: En ny EU-standard for mer nøyaktig måling av bilers drivstofforbruk, trår i kraft fra og med september. I Norge vet vi ikke hvordan avgiftene med EU-standarden vil bli. Foto: NTB scanpixVis mer

Utslippsmålinger og bilavgifter

Ny utslippsmåling kan gi stor økning i bilprisene

En ny EU-standard for mer nøyaktig måling av bilers drivstofforbruk, trår i kraft fra og med september. Målemetoden kan gi en stor økning i bilpriser.

De fleste bilimportørene har allerede oppdatert sine prislister etter metoden som skal brukes i overgangsperioden fram til 2019, skriver Dagens Næringsliv. Hva som skjer etter nyttår, er derimot helt uvisst.

– Det store skiftet skjer ved årsskiftet. Land som Sverige og Belgia har vært tidlig ute med å si at overgangsordningen skal videreføres i 2019. Vi tror det er en fornuftig vurdering. I Norge vet vi ikke hvordan avgiftene med EU-standarden vil bli, sier administrerende direktør Frode Hebnes i bilforhandlerkjeden Bilia Norge.

Beregninger gjort av bilimportørene, tyder imidlertid på at de fleste biler vil bli titusener av kroner dyrere som følge av avgiftsøkningen. Legges hele avgiftsøkningen på bilkjøperne, kan gjennomsnittlig økning i nybilpris være så høy som 14 prosent.

Utslippsmålinger med WLTP

Den nye målemetoden kalles WLTP.

WLTP vil, i tillegg til å være strengere, også måle mer konkrete utslippsdata etter din individuelle bil - avhengig av utstyrsnivået på bilen. Med den nye målemetoden må bilene også testes med portabelt utstyr ute på trafikkerte veier også. Dermed blir det en mye mer spesifikk CO₂-verdi.

Espen Andersson, avdelingsdirektør i Vegdirektoratets kjøretøyseksjon, har tidligere uttalt til Dinside at de antar at de fleste bilmodeller vil få målt 10-25 prosent høyere verdier, sammenliknet med dagens målemetode.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Registreres med gammel målemetode ut 2018

Statssekretær i Finansdepartementet, Brage Baklien (Frp), har tidligere uttalt til Dinside at det fortsatt er CO₂-utslipp målt etter gjeldende målemetode som skal benyttes ved avgifts-beregningen for alle biler ut 2018.

Fra 1. september vil nye bilmodeller bli registrert hos Vegdirektoratet etter både de gamle og de nye verdiene. Allerede eksisterende kjøretøy og modeller vil fortsatt, fram til 1. januar 2019, registreres etter den utgående målemetoden, NEDC.

Per i dag hersker det stor usikkerhet om hvor høye avgiftene på bilen blir fra 1. januar 2019.