Avslørt: SUV for storfamilien

Ny Toyota-hybrid med 4x4 og 7 seter

Sjekk denne! En ny, stor familiebil fra Toyota kan komme snart til Norge.

STOR SUV: Gjemt bort på parkeringsplassen til den norske importøren står en Toyota Highlander Hybrid. Det kan bli en nyhet for storfamilien eller taxi-næringa. Foto: Espen Stensrud
STOR SUV: Gjemt bort på parkeringsplassen til den norske importøren står en Toyota Highlander Hybrid. Det kan bli en nyhet for storfamilien eller taxi-næringa. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Vi kom over denne - bortgjemt på parkeringsplassen hos den norske Toyota-importøren. En stor SUV som kan tilby det Land Cruiser ikke har: Hybrid drivlinje og en mer fleksibel tredje seterad.

Nå har riktignok Toyota Norge en Lexus RX 450h i sin portefølje, som både kan tilby seteplass til sju og firehjulstrekk. Men Highlander Hybrid, som vi ser på bildene, er en enda større bil.

Den er svært populær på de amerikanske og asiatiske markedene. Der kommer den med en 3,5-liters V6, som sammen med batteripakka gir en systemeffekt på hele 306 hestekrefter.

«AMERIKANSK«: Mye krom preger fronten på 2019-modellen. Fra neste år blir kommer en helt ny bil som blir mer lik nye RAV4. Foto: Espen Stensrud
«AMERIKANSK«: Mye krom preger fronten på 2019-modellen. Fra neste år blir kommer en helt ny bil som blir mer lik nye RAV4. Foto: Espen Stensrud Vis mer
KRAFTPLUGG: Toyota Highlander Hybrid er en romslig bil på størrelse med BMW X7 og Mercedes-Benz GLS. Foto: Espen Stensrud
KRAFTPLUGG: Toyota Highlander Hybrid er en romslig bil på størrelse med BMW X7 og Mercedes-Benz GLS. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Bilen vi ser på bildene er en 2019-modell. Men: Allerede i februar kommer den i ny hybridutgave med en 2,5-liters firesylindret motor.

Denne jobber i kombinasjon med to elektriske motorer. Da blir systemeffekten 240 hester. Forbruket skal ligge under literen pr. mil (EPA-målt, som er noe strengere enn europeiske WLTP).

Men det viktigste: Det totale CO2-utslippet blir mindre og prisen mer hyggelig.

Hybriden vil få et nytt firehjulstrekksystem, der en elmotor driver bakhjulene etter behov. Den bakre elmotoren opererer individuelt uten noen mekanisk kopling mellom girkasse og bakhjulene.

Batteriene er gjemt under golvet, og tar ikke opp noe ekstra plass i forhold til den konvensjonelle bensinmodellen.

NY OG BEDRE: 2020-modellen blir en helt ny bil, som er bygd på den nye TNGA-K-plattformen. Hybrid-linja vil også bli mer avgiftsvennlig. Foto: Toyota
NY OG BEDRE: 2020-modellen blir en helt ny bil, som er bygd på den nye TNGA-K-plattformen. Hybrid-linja vil også bli mer avgiftsvennlig. Foto: Toyota Vis mer

- Ingen kommentar

Modellen har historie helt tilbake til 2001. Siden den gang har det vært en stor utvikling. Både når det gjelder rammeverk og ikke minst drivlinje.

Men den har alltid vært en romslig sjuseter. Og i hybrid-utgave bør den også være aktuell for Norge.

Informasjonssjef Espen Olsen hos den norske Toyota-importøren er imidlertid forholdsvis ordknapp:

- Denne modellen har ikke vært tilgjengelig i Vest-Europa før. Men vi kan ikke komme med noen opplysninger rundt denne bilen nå, sier han til Dinside.

MODERNE: 2020-modellen vil få moderne interiør og en skjerm på hele 12,3 tommer. Foto: Toyota
MODERNE: 2020-modellen vil få moderne interiør og en skjerm på hele 12,3 tommer. Foto: Toyota Vis mer

Det er imidlertid grunn til å tro at Toyota Norge reder grunnen for neste modellutgave av Highlander.

2020-modellen som snart kommer med firesylindret motor og to elmotorer, er bygd på den nye plattformen TNGA-K. Det er en fleksibel plattform som deles med flere andre Toyota-modeller.

Den nye utgaven vil få en 12,3-toms skjerm, og infotainmentsystemet vil også ha støtte for Android Auto og Apple Carplay.