HELT NY DRIVLINJE: Både med bensinmotor og dieselmotor tilbyr nå Mercedes sitt nye EQ-program med ladbar teknologi og batteripakker med mer enn dobbel kapasitet i forhold til forrige generasjon. Her en E 300 e. Foto: Daimler AG
HELT NY DRIVLINJE: Både med bensinmotor og dieselmotor tilbyr nå Mercedes sitt nye EQ-program med ladbar teknologi og batteripakker med mer enn dobbel kapasitet i forhold til forrige generasjon. Her en E 300 e. Foto: Daimler AGVis mer

Hevder dieselbilen er mye renere

Ny teknologi gir rimeligere Mercedes-luksus

Nå er prisene på nye ladbare E-klasse (EQ power), klare.

Diesel er ikke død! I hvert fall hvis vi skal tro Mercedes-Benz. Både Daimler og Volkswagen-konsernet fortsetter å kjempe for fremtiden, på mellomlang sikt, for dette drivstoffet - som utvilsomt skal være mer klimavennlig enn bensin på grunn av lavere CO2-utslipp.

Ifølge Daimler gjør den nyeste dieselteknologien all negativ innstilling til dette drivstoffet i nye biler fra produsenten irrelevant. Dette gjelder i enda større grad for den nye kombinasjonen mellom elmotor og nyeste generasjon dieselmotor i de nye EQ-hybridene.

SATSER PÅ DIESEL: Her ser vi sedanen - men den kommer også som stasjonsvogn. Den har en rekkevidde på strøm som er oppgitt til over fem mil - vår første prøvekjøring tydet på at den i hvert fall fint skal klare 35 kilometer. Foto: Daimler AG
SATSER PÅ DIESEL: Her ser vi sedanen - men den kommer også som stasjonsvogn. Den har en rekkevidde på strøm som er oppgitt til over fem mil - vår første prøvekjøring tydet på at den i hvert fall fint skal klare 35 kilometer. Foto: Daimler AG Vis mer

Vi prøvekjørte flere av de ladbare hybridene i de nye EQ-seriene ganske nylig og kunne konstatere at det er gjort betydelige fremskritt når det gjelder elektrifiseringen.

Den nye E-Klasse som ladbar hybrid - «EQ power» - med over 50 kilometer oppgitt elektrisk rekkevidde, er nå klar for bestilling. E-Klasse sedan blir tilgjengelig som EQ power med både bensin- og dieselmotor, i tillegg til en stasjonsvogn i kombinasjon med diesel.

Alle modellene får som nevnt doblet batterikapasitet og ladehastighet, inntil 320 hestekrefter og et dreiemoment på hele 700 Newtonmeter.

Bilene kommer til Norge i januar og prisene starter på 550.000 kroner.

Dette må anses som attraktivt for E-klasse på et så høyt motoriseringsnivå.

Importøren er da heller ikke snau med superlativene og fremhever kombinasjonen av plass, mulighet for utslippsfri kjøring i byen og relativt lavt forbruk på langkjøring.

OGSÅ C: C-klasse kommer også med den nye ladbare dieseldrivlinjen - som C 300 de. Foto: Daimler AG
OGSÅ C: C-klasse kommer også med den nye ladbare dieseldrivlinjen - som C 300 de. Foto: Daimler AG Vis mer

Under prøvekjøringene våre konstaterte vi jo også en høy grad av komfort, overflod av krefter - men det er et aber at bagasjeromplassen er merkbart redusert i forhold til bilene med bare forbrenningsmotor.

Gode ytelser og lavt forbruk

Den nye elmotoren er integrert i drivlinjen og leverer 122 hester og 440 newtonmeter fra start. Sammen med forbrenningsmotorene gir det E 300 e og E 300 de-modellene en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm.

Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på under seks sekunder og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er oppgitt forbruk 0,16- 0,21 liter per mil, som kun kan oppnås med hyppig lading og en overvekt av kjøring på korte avstander, som pendling.

Doblet batterikapasitet og ladehastighet

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5. Det positive er at det er oppnådd uten å ta opp mer plass. Dette er takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet.

Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er dessuten ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra et vanlig strømuttak.

Hjelper føreren til å kjøre økonomisk

Fem kjøreprogram og fire driftsmoduser er tilgjengelig, slik at forbruk og ytelser kan tilpasses behov og ønsker. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene.

Det dreier seg for eksempel om radarsensorer, kamera og navigasjonssystem. Dette systemet tar hensyn til topografi (terrengets beskaffenhet), valgt kjørerute, og trafikksituasjon for å beregne når det er mest hensiktsmessig for føreren å gå av gassen og bruke momentet for lading.

DIGITALE ASSISTENTER: De ladbare EQ power-Mercedesene kan visstnok kjøres mye mer økonomisk om man benytter seg av alle støttesystemene som nå er tilgjengelig. Foto: Daimler AG
DIGITALE ASSISTENTER: De ladbare EQ power-Mercedesene kan visstnok kjøres mye mer økonomisk om man benytter seg av alle støttesystemene som nå er tilgjengelig. Foto: Daimler AG Vis mer

ECO assist og «haptisk» gasspedal

ECO Assist gir tips til økonomisk kjøring i displayet foran føreren og bruker et merkbart motstandspunkt på gasspedalen. Hensikten med det er at føreren intuitivt venner seg til å kjenne hvor mye akselerasjon som trengs for å minimere bruk av forbrenningsmotoren.

Kunder som følger disse rådene og regelmessig benytter seg av seilefunksjonen, regenerering og lading vil ifølge Mercedes-Benz kunne oppnå svært lave forbrukstall.

For vår del ser vi frem til å etterprøve dette ved kommende test her hjemme - både i bensin- og dieselversjon.

Pris og tekniske data

Mercedes-Benz E 300 e sedan E 300 de sedan (Stv.) E 350 e (utgående)
MotorR4 BensinR4 DieselR4 Bensin
Volum (cc)199119501991
Ytelse forbrenningsmotor (hk ved o/min)211 ved 5500194 ved 3800211 ved 5500
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm ved o/min)350 ved 1200-4000400 ved 1600-2800350 ved 1200-4000
Ytelse elmotor (kW)909065
Systemeffekt (hk)320306286
Systemmoment (Nm)700700550
Akselerasjon 0-100 km/t (s)5,75,96,2
Toppfart (km/t)250250250
Toppfart (elektrisk) (km/t)130130130
Blandet forbruk (l/mil)0,20,160,21
Blandet CO2-utslipp(g/km)4544-4149
Elektrisk rekkevidde NEDC 2.0 (km)5754 (52)33
Batterikapasitet (kWt)13,513,56,4
Pris eks. lev. (kr)550.000580.000 (605.000)N/A