Knuser elbilmyten

Ny studie knuser elbil-myte

Hva forurenser egentlig mest? Elbilen eller dieselbilen? Ny stor studie levner ingen tvil.

ELEKTRISK MOT DIESEL: Tesla Model 3 slipper ut 91 gram CO2 per kilometer når hele livsløpet er tatt med. Mercedes C220 diesel slipper ut 260, konkluderer en ny stor studie. Foto: Tesla
ELEKTRISK MOT DIESEL: Tesla Model 3 slipper ut 91 gram CO2 per kilometer når hele livsløpet er tatt med. Mercedes C220 diesel slipper ut 260, konkluderer en ny stor studie. Foto: Tesla Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ny stor studie fra Eindhoven University of Technology i Nederland sammenlikner utslippene av klimagasser fra elbiler med utslippene fra bensin og dieselbiler i hele livsløpet fra produksjon til vraking.

Studien slår hull på myten om at dersom du legger til produksjon av batteriene og strømmen som elbilen bruker, har den høyere CO2-utslipp enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor. En tysk studie som fikk stor oppmerksomhet i medier her hjemme i fjor, konkluderte blant annet med dette.

Svært høye CO2-utslipp fra batteri-produksjonen og bruk av kull for produksjon av strømmen som elbilene bruker, skulle være forklaringen.

Sammenliknet seks biler

Den nye nederlandske studien gjør en direkte sammenlikning av CO2-utslippet fra tre elbiler og tre fossilbiler i samme klasse fra vugge til grav.

FRA VUGGE TIL GRAV: I undersøkelsen er både produksjon av bilene, batterier og strøm, samt utslipp under kjøring tatt med. Foto: Markus Pentikainen
FRA VUGGE TIL GRAV: I undersøkelsen er både produksjon av bilene, batterier og strøm, samt utslipp under kjøring tatt med. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

I løpet av sin levetid slipper en Mercedes C220 med dieselmotor ut 260 gram CO2 per kilometer, mens en Tesla Model 3 slipper ut 91 gram. En Toyota Prius slipper ut 168 gram, mens en VW e-Golf slipper ut 78 gram. Da er produksjonen av selve bilen, batteriene og strømmen, samt utslippene under kjøring tatt med.

Universitetet i Eindhoven har også sett på elektriske Porsche Taycan, som har fått Porsche-salget i Norge til å gå gjennom taket, og sammenliknet den med Bugatti Veyron. CO2-utslippet til Porsche er beregnet til 140 gram, mens Bugatti har hele 778 gram.

Slipper ut halvparten

I praksis betyr det at en VW e-Golf har «spart inn» CO2-utslippene fra batteriproduksjonen allerede etter å ha kjørt 28.000 kilometer. Tesla Model 3 har gjort det samme etter 30.000 kjørte kilometer.

MERCEDES 260 GRAM CO2: En Mercedes 220 diesel har et utslipp på 260 gram CO2 per kilometer når både produksjon av bilen og drivstoffet, samt utslippene under kjøring er tatt med. Foto: Markus Pentikainen
MERCEDES 260 GRAM CO2: En Mercedes 220 diesel har et utslipp på 260 gram CO2 per kilometer når både produksjon av bilen og drivstoffet, samt utslippene under kjøring er tatt med. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Konklusjonen i rapporten er at CO2-utslipp fra elbiler som er i salg i dag, er fra 54 til 82 prosent lavere sammenliknet med fossilbiler over hele bilens levetid.

Auke Hoekstra er forsker ved universitetet i Eindhoven og forklarer hvorfor denne nye studien skiller seg mye fra studier som ikke finner CO2-fordeler med elektriske biler:

- Tidligere studier har lagt til grunn at produksjonen av batteriene til elbiler står for et CO2-utslipp på 175 gram. Dette er utdaterte tall. Det riktige tallet er i dag rundt 75 gram, ifølge Hoekstra.

Grønnere strømproduksjon

- Levetiden på batteriet var i den tyske rapporten fra 2019 satt til 150 000 kilometer, mens nye studier regner med en levetid på 250 000 kilometer.

BATTERIENE: Både i produksjonen av batteriene og strømmen er CO2-utslippene kuttet kraftig de siste to-tre årene, konkluderer den nye rapporten. Foto: Rune Korsvoll
BATTERIENE: Både i produksjonen av batteriene og strømmen er CO2-utslippene kuttet kraftig de siste to-tre årene, konkluderer den nye rapporten. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- I tillegg til dette er energimiksen som strømmen til elektriske biler produseres med, blitt betydelig grønnere de siste årene. CO2-utslippene fra energisektoren i Europa har gått ned med 32 prosent fra 2012 og med 12 prosent bare i 2019, viser tall fra European Environmental Agency. De neste ti årene vil denne utviklingen fortsette, sier forskeren.

Konklusjonen i rapporten er klar: Allerede i dag belaster en elbil klimaet med under halvparten så mye CO2 som en bensin- eller dieselbil. I Norge, der elbilene for en stor del kan kjøres på strøm produsert fra fornybar vannkraft, er forskjellen allerede betydelig større. I årene framover kommer forskjellen til å bli større også i resten av Europa.

CO2-ekvivalenter, hele livsløpet, gram per kilometer

Toyota Prius 1,8 VW e-Golf
Produksjon av bilen2824
Produksjon av batteriet011(36 kWt batteri)
Kjøring14043
Totalt gram per km16978 (54 % mindre)
Mercedes C 220 dTesla Model 3
Produksjon av bilen3228
Produksjon av batteriet023 (75 kWt batteri)
Kjøring22840
Totalt gram per km26091 (65 % mindre)
Bugatti VeyronPorsche Taycan S
Produksjon av bilen4036
Produksjon av batteriet028 (93 kWt batteri)
Kjøring73876
Totalt gram per km778140 (82 % mindre)

Kilde: "Comparing the lifetime green house gas emission of electric cars with the emission og cars using gasoline or diesel". Eindhoven University of Technology

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer