Ny, større Elantra

Elantra ble lansert i 1992. Nå kommer en ny generasjon, som har vokst både i størrelse, utstyr, og pris.

Ny, større Elantra

Elantra er blitt en del større enn forgjengeren: Den har lagt på seg 7,5 centimeter i lengden, 2 centimeter i bredden og 3,5 centimeter i høyden. Med denne veksten har Hyundai ønsket å flytte Elantra opp en klasse. Konkurrentene importøren ønsker å sammenligne seg med, er Nissan Primera, Opel Vectra og Toyota Avensis.

Samtidig med at de utvendige målene er blitt større, har også akselavstanden økt med 6 centimeter og sporvidden med 2 cm. Hvordan vi synes plassen i Elantra er blitt, kan du lese i vår minitest.

Stasjonsvognen utgår

Dersom du ønsker å kjøpe en Elantra i dag, har du valget mellom sedan eller stasjonsvogn. Med den nye generasjonen, går Elantra i stasjonsvognutførelse inn i solnedgangen. I stedet skal Elantra produseres som 4-dørs sedan og 5-dørs kombi. I stasjonsvognens sted vil det komme andre alternativer fra den koreanske bilprodusenten.

Endret motorrekke

Motorpaletten blir også endret med den nye generasjonen. Tidligere har du kunnet velge mellom en 1,5-liter med 90 hestekrefter og en 1,6-liter med 116 hestekrefter. Den nye generasjonen får du med en 1,6-liter med 90 hestekrefter eller en 2,0-liter med 141 hestekrefter. 1,6-literen har fått færre hester å dra med, men et sterkere dreiemoment: 143 Newtonmeter ved 3.000 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet i 2,0-literen er på 183 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet.

Vi har kjørt en minitest på Elantra sedan med en 2,0-liters motor – denne kan du lese her.

Lyddempet og stivere

Karosseriet er gjort stivere enn på forgjengeren, og den nye generasjonen er proppet full med lydabsorberende materialer – i panser, tak, dørstolper, bagasjerom, gulv og dashbord.

Lengre utstyrsliste

Også utstyrsmessig er Elantra oppgradert. På sikkerhetssiden har den fått to flere kollisjonsputer slik at den nå har fire kollisjonsputer som standard, den har fått fem 3-punktsseler og fem nakkestøtter – mot fire tidligere, og en detektor (Passenger Presence Detector, PPD) gjør at kollisjonsputen på passasjersiden kun utløses dersom det sitter noen der.

Videre er GL-utgaven oppgradert med sentrallås som standard, og GLS-utgave oppgradert med klimaanlegg og speilvarme.

Høyere priser

Med mer utstyr og større bil, har også prisene lagt på seg. Den rimeligste Elantra, en sedan GL 1.5 (90 hk) koster 165.950 kroner. Dette er priser per 15. august, 15. juli lå prisene 5.000 kroner lavere. Den rimeligste Elantra som sedan blir med den nye generasjonen en 1,6-liter GL (90 hk), for 179.950 kroner.

Videre blir prisene slik:
1.6 GLS 5-trinns manuell girkasse: 194.950 kroner
2.0 GLS 5-trinns manuell girkasse: 249.950 kroner

Prisene er like for sedan og kombikupé, og ønsker du automatgir får du en 4-trinns automatkasse for et tillegg pålydende 11.000 kroner. Den nye generasjonen Elantra skal være i salg fra midten av oktober.

Relaterte artikler:

  • MINITEST: Elantra

  • Hyundai gjenføder Elantra

  • Bruktbilomtale Hyundai Elantra: Mellomklasse til minipris

  • TEST 1998-modell Hyundai Elantra 1.5: Hyundais beste?