Ny sportstourer fra Harley-Davidson

Under tanken på H-D-familiens nyeste medlem vil du finne Twin Cam 88-motoren, og sykkelen vil bli tilgjengelig hos norske forhandlere allerede i begynnelsen av september.

Ny sportstourer fra Harley-Davidson

Sykkelen har i kjent H-D-stil fått et relativt langt navn, FXDXT Super Glide T-Sport og tilhører den såkalte Dyna-familien. Det som særpreger sykkelen er den spesielle styrekåpen og de to saltaskene i nylon. Vindskjermen, som kan justeres både i høyde og vinkel, vil ta av mesteparten av fartsvinden, noe som inviterer til aktiv kjøring.

Twin Cam 88

FXDXT Super Glide T-Sport er basert på FXDX Dyna Super Glide Sport, som kom på markedet i fjor. I likhet med FXDX og svært mange andre H-D-modeller, er også T-Sport utstyrt med Twin Cam 88-motoren. 88 står for antall kubikktommer, som oversatt til metrisk standard blir 1.499 kubikkcentimeter. Motoren yter sparsomme 68 hestekrefter ved 5.500 o/min, men kan til gjengjeld skilte med et dreiemoment på respektable 106 Nm allerede ved 2.900 o/min. Dermed blir giring stort sett noe man utfører ved parkering av sykkelen.

To skivebremser foran

T-sport er også utrustet med Harley-Davidsons nyeste bremser med firestemplede kalipere. To skiver på 292 millimeter i diameter er festet til forhjulet, og ett eksemplar av samme skive skal få stans på bakhjulet. Teleskopgaffelen er 39 mm i tverrsnitt, er fullt justerbar og har en vandring på 155 mm. Også de to bakdemperne er fullt justerbare, og har en slaglengde på 124,5 mm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny sal

Ikke overraskende er T-sport relativt tung, og har en tørrvekt på 291,5 kilo. Akselavstanden er voksne 1.603 mm og gaffelvinkelen 28 grader. Sykkelen er utstyrt med en nyutviklet touring-sal og sittehøyden er 75,5 centimeter. Standardutstyret inkluderer to salvesker i nylon, som i følge Harley-Davidson skal være vanntette. Salveskene kan justeres i bredde.

H-D-sykler er ikke blant de rimeligste på markedet, og T-sport er intet unntak fra regelen. Prisen vil nemlig ligge rundt 250.000 kroner.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000