<strong>KOMMER I HELT NY UTGAVE:</strong> Toyota har ikke vært redd for å kline til med styling på dagens modell av GT86. Foto: Rune M. Nesheim
KOMMER I HELT NY UTGAVE: Toyota har ikke vært redd for å kline til med styling på dagens modell av GT86. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

GT86 og BRZ helt ny fra grunnen av

Ny sportsbil fra Toyota og Subaru bekreftet

Satser fortsatt på sportslige biler.

Publisert

Toyota og Subaru har signert avtaler for bygging av elektriske biler sammen. Men de har også signert avtale om å fortsette suksessen med sportsbil for folket.

Da Toyota og Subaru lanserte GT86 og BRZ, ble det oppstandelse blant motorjournalistene. Den var ikke veldig sprek, men utseendet var bra, den var ungdommelig inni, den var enkel og ærlig med manuell girkasse og bakhjulstrekk og ikke minst hadde den morsomme kjøreegenskaper.

<strong>KLASSISK:</strong> Vi regner med å se klassisk 2+2 sportsbil med frontmontert motor, manuell 6-trinns girkasse og bakhjulsdrift i neste generasjon GT86 også. Foto: Rune M. Nesheim
KLASSISK: Vi regner med å se klassisk 2+2 sportsbil med frontmontert motor, manuell 6-trinns girkasse og bakhjulsdrift i neste generasjon GT86 også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi har testet den både i Norge og på svingete fjellveier i Spania, og selv om den bare har en selvaspirerende toliters boxer-motor på to liter og 200 hester, er det mulig å kjøre svært så effektivt med folkesportsbilen.

Vår verdensstjerne Fredric Aasbø har også vært med på å gjøre modellen kjent. Han har riktignok aldri kjørt denne modellen i det amerikanske mesterskapet han har vært verdensmester i, men både i Norge og Asia er det GT86 han ratter.

Han blir nok også glad for nyheten om at de to bilprodusentene nå har bestemt seg for å lage en splitter ny versjon helt fra bunnen av.

Og strengt tatt er det på tide. Den forrige modellen ble lansert for åtte år siden og da er det snart på tide med en ny modell, etter såpass lang tid.

SJEKK FILMEN: Vi har kjørt nye Toyota Supra på bane sammen med den norske Top Gear programlederen, Fredric Aasbø! Vis mer

Det opplyses ingenting om motor og drivlinjer, men med svært strenge utslippskrav og Toyotas lange erfaring med hybridteknologi i rimelige biler, kan man spekulere i om ikke den relativt tørste boxermotoren vil forsvinne og at det vil bli en eller annen form for batteriteknologi som kan lagre trille- og bremseenergi.

Vi kan fint tenke oss at den tresylindrede 1,6-literen som yter 250 hester i Toyota GR Yaris kunne vært et svært hyggelig bekjentskap i kommende GT86. Trolig med noe mindre effekt, for å holde prisen på et akseptabelt nivå.

Med sin økte motorsportsatsning må det være lov å håpe på noen kule varianter av den også, slik vi nylig så med Toyota Supra GR Fuji Speedway

GT86 vil trolig fortsatt ha høy fokus på «ekte» kjøreglede. Dette har blant andre Mazda MX-5 vært kjent for gjennom sin over 30 år lange historie, og Toyota selv har vist det på Supra og GR Yaris, så vi vil trolig se en manuell girkasse og bakhjulsdrift med forholdsvis lekent oppsett på hekken.

Vi vet foreløpig ikke når vi vil få se ferdig modell.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer