Ny Sonata, men ikke til Norge

Hyundai Sonata skal dø. Ikke internasjonalt, men her hjemme. Og det til tross for at den akkurat har byttet ut den gamle garderoben, og fått organtransplantasjon fra Santa Fe.

Ny Sonata, men ikke til Norge
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Man tenker automatisk i retning Tyskland og Stuttgart når man studerer den nye fronten på Hyundai Sonata. Lyktene er umiskjennelig Mercedes-Benz C-klasse, og den store grillen er garantert ment å vekke de samme konnotasjoner.

Og det er neppe tilfeldig, for den nye Hyundai Sonata har både blitt kraftigere og mer luksuriøs.

V6 fra Santa Fe

Under panseret har nemlig Hyundai plassert den 2,7-liters store V6 motoren som er kjent fra terrengbilen Santa Fe. Det betyr 174 hester og et maksimalt dreiemoment på 245 Nm ved 4.000 omdreininger i minuttet. Toppfarten på luksusutgaven av Sonata er oppgitt til 215 kilometer i timen. Likevel er det bare toppmodellen av Sonata som er begunstiget med ny motor. Under panseret i grunnmodellen sitter nemlig fortsatt den velkjente to-literen med fire sylindre og 131 hester.

Befeste sin posisjon

Med ny V6-motor er det liten tvil om at Hyundai forsøker å befeste sin posisjon, og ikke minst sørge for at Sonata beveger seg mot de mer eksklusive konkurrentene. Derfor har Hyundai også sørger for at fjæringskarateristikken på Sonata har blitt utviklet til ikke bare å gi bedre kjøreegenskaper men også en høyere grad av komfort.

Klimatiseringen er dessuten ivaretatt av et nyutviklet klimaanlegg, som ikke bare skal gi en riktigere temperaturfordeling og ha bedre kapasitet, men også sørge for at luftfuktigheten ligger opp mot det optimale til enhver tid.

17 prosent kortere

På sikkerhetssiden har Hyundai utstyrt Sonata med et forbedret bremssystem som, i følge Hyundai, skal forkorte bremsestrekningen med 17 prosent i forhold til forrige Sonata. Flere sensorer til kollisjonsputene skal i tillegg sørge for økt sikkerhet dersom ulykken skulle være ute.

Ikke konkurransedyktig

Ny Sonata, men ikke til Norge

I Norge får vi likevel ikke oppleve forbedringene på Sonata. Importøren, Hyundai Auto Norge AS, har nemlig besluttet å legge ned importen av Sonata. Grunnen er at betingelsene den koreanske fabrikken ga importøren ikke var gode nok, og at bilen dermed blir for dyr til å være konkurransedyktig her hjemme.

Les mer om Hyundai

  • Her finner du fler artikler om Hyundai

  • Les DinSide sine tester av Hyundai