Nye Justy F, der F står for forhjulsdrift, er på på plass i Norge i disse dager. Det er en kompakt bil som er godt egnet til bykjøring. Den totale lengden er 3,61 meter og svingradiusen er av en klasse som kun er mulig på små biler. Bilen er også oversiktlig, og totalt sett gjør dette Justy til en glimrende bil i byen. Til tross for lite lengde har den også overraskende god plass til passasjerer. Baksetet er stort for klassen og rommer greit to voksne mennesker. Bagasjerommet lider, men fleksible seteløsninger hjelper en del ved større transportbehov.
Treer
Motoren er en 1-liters 3-sylindret motor med 70 hestekrefter. Dreiemomentet er 94 newtonmeter ved 3.600 omdreininger. Motoren er den samme som blant annet sitter i Toyota Aygo. Den knurrer og brummer og gir litt lyd fra seg og er heller ikke noen voldsom kraftmaskin. Den holder til bybruk og småkjøring. Kjøreegenskapene er greie, men mangelen av elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er ikke bra.

Ny småbil fra Subaru
Plassen er det som imponerer mest i Justy F. Både foran og bak er det rikelig med plass og bilen har et stort utvalg av koppholdere og oppbevaringsrom. Bakseteryggen kan legges ned i forholdet 40:60.
Ustyrsmessig legger den seg på greit nivå med lite behov for ekstra oppgraderinger. Den har manuelt klimanlegg, elektrisk betjente sidevinduer foran og bak, radio og CD-spiller med AUX-inngang, elektrisk betjente speil, aluminumsfelger og justerbar vinkel på bakseterygg. På ekstraustyrslisten finnes det ikke stort, kun dekorlister og støtfangerbeskyttelse, skvettlapper, takspoiler, vindavviser og metallic lakk. ESP finnes ikke i det hele tatt.
Det finnes også konkurrenter som ikke har ESP på denne typen biler, men flere tilbyr det som ekstrautstyr.
Nye Mazda 2, som kommer nå i høst, med 1,3-liters bensinmotor og 75 hestekrefter koster 159.000 kroner med ESP. Subaru Justy F koster 149.900 kroner med mindre motor og uten ESP.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.