Kuldetest av 15 biler:

Ny sjokkmåling gir dieselbilen stryk

I kulda slipper fortsatt dieselbilene ut altfor mye giftig NOx. Den verste dieselbilen har 294 ganger høyere utslipp enn den beste bensinbilen i vår store vinterbil-test.

STORE UTSLIPP I KULDE: Dieselbiler sliter fortsatt med høye utslipp av NOx, der Nitrogendioksid (NO2) er verstingen, viser vår store vintertest av 15 nye biler. Foto: Markus Pentikainen
STORE UTSLIPP I KULDE: Dieselbiler sliter fortsatt med høye utslipp av NOx, der Nitrogendioksid (NO2) er verstingen, viser vår store vintertest av 15 nye biler. Foto: Markus PentikainenVis mer

En tysk undersøkelse friskmelder mer eller mindre dieselbilene når det gjelder utslipp av de helseskadelige NOx-utslippene, gjengitt blant annet i Nettavisen.

Men Norge og Tyskland er to forskjellig verdener når det gjelder klima. I en kald, norsk vinter, sliter mange dieselbiler fortsatt med ekstremt høye utslipp.

Det viser den store vintertesten av 15 biler som vi nylig gjorde sammen med finske Tekniikan Mailma.

Vi testet alle utslippene fra fire dieselbiler og 11 bensinbiler i laboratorium hos VVT Technical Research Centre i Finland.

Bilene ble testet i – 7 grader, først med kald motor, deretter med varm motor, etter kjøresyklusen ECE 15, som tilsvarer kjøring i byforhold. Altså, under forhold som gjenspeiler en typisk norsk vinterdag.

PARTIKLER KRAFTIG NED: Med partikkelfilter både på diesel og bensinbiler er utslippet av partikler kraftig redusert det siste året. Det viser test av 15 nye biler vi har gjort hos VVT Technical Research Centre i Finland. Foto: Markus Pentikainen
PARTIKLER KRAFTIG NED: Med partikkelfilter både på diesel og bensinbiler er utslippet av partikler kraftig redusert det siste året. Det viser test av 15 nye biler vi har gjort hos VVT Technical Research Centre i Finland. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

294 ganger høyere utslipp

Når det gjelder utslipp fra biler i kulde, er det nitrogenoksider (NOx) og små sotpartikler som er de mest problematiske. Begge har stor, negativ helseeffekt når de pustes inn.

Fortsatt er bensinbilene de beste på NOx. Mange har knapt målbare utslipp. Bilene med dieselmotor er de store synderne fordi mengden NOx som dannes øker med temperaturen i motoren. Selv med moderne renseteknikk som AD Blue og NOx katalysator, sliter mange dieselbiler med høye utslipp i kulde.

Den beste dieselbilen i testen (Volvo V60) hadde 2,8 ganger høyere NOx-utslipp enn den dårligste bensinbilen (Lexus 300h).

Den verste dieselbilen (Peugeot 508), hadde 294 ganger høyere NOx-utslipp en den beste bensinbilen (Mitsubishi EclipseCross).

De to andre dieselbilene i testen, Jaguar E-Pace og Opel Combo, ligger som grafen viser, et sted mellom dette.

UTSLIPP AV NOx - mg/km

UTSLIPP AV NOx. NOx-utslippet er testet i VVT Technical Research Centre i Finland i minus 7 grader, etter EUs bysyklus ECE 15. Denne dekker kjøring både med kald (blå søyle) og varm (rød søyle) motor.
UTSLIPP AV NOx. NOx-utslippet er testet i VVT Technical Research Centre i Finland i minus 7 grader, etter EUs bysyklus ECE 15. Denne dekker kjøring både med kald (blå søyle) og varm (rød søyle) motor. Vis mer

Det viser seg også at AD Blue, som brukes til å rense utslippene fra mange dieselbiler, fryser ved minus 11 grader.

Dermed blir renseprosessen dårlig på kalde dager med stillestående luft når den virkelig trengs i byene våre.

Partikkelutslippene kraftig ned

Når det gjelder partikkelutslipp (PM = partikkel masse) har det skjedd en svært positiv utvikling på kort tid. Dette er viktig, siden noen sotpartikler er så små at de ikke bare samler seg i lungene, men også er påvist i hjernen hos mennesker.

Dieselbiler har lenge hatt partikkelfilter, men også moderne bensinbiler med direkteinnsprøyting av drivstoffet har hatt store utslipp av sotpartikler. Nå har alle bensinbilene i testen, unntatt Dacia og Lexus, også fått slikt renseutstyr. Det har fått partikkelutslippet fra kalde motorer under kontroll.

Resultatet er at gjennomsnitts-utslippet for våre 15 testbiler i år er bare 1,98 milligram per kilometer (mg/km), mens det i en tilsvarende test som Tekniikan Mailmaa gjorde i fjor var hele 25,6 mg/km.

Dacia med bensinmotor uten partikkelfilter hadde høyest utslipp med 8,66 mg/km, men dette resultatet ville vært blant de beste i testen i fjor.

UTSLIPP AV PARTIKLER (PM) - mg/km

UTSLIPP AV PARTIKLER. Partikkel-utslippet (mg/km) er testet i VVT Technical Research Centre i Finland i minus 7 grader, etter EUs bysyklus ECE 15. Denne dekker kjøring både med kald (blå søyle) og varm (rød søyle) motor.
UTSLIPP AV PARTIKLER. Partikkel-utslippet (mg/km) er testet i VVT Technical Research Centre i Finland i minus 7 grader, etter EUs bysyklus ECE 15. Denne dekker kjøring både med kald (blå søyle) og varm (rød søyle) motor. Vis mer

Færre partikler

Vår test viser også at antall partikler (PN) har gått like kraftig ned som partikkelmassen. Vi testet også utslippene av hydrokarboner (HC) og karbonmonoksid (CO). Alle bilene kom godt under gjeldende grenseverdier. BMW X2, Hyundai Kona, Kia Ceed, Mercedes A200 og Volvo V60 hadde det laveste CO-utslippet. Det laveste HC-utslippet hadde de fire dieselbilene Volvo V60, Jaguar E-Pace, Opel Combo og Peugeot 508.