Ny Seat-bombe: Ny Ibiza, raskere CUPRA

Walter de Silva er mannen bak Seat's nye streker, han er også ansvarlig for designet på den nye Ibiza CUPRA. Nå er CUPRA i og for seg ikke det mest spennende her, men det er derimot bilens design -- som viser hvordan neste generasjon Seat Ibiza vil se ut.

Ny Seat-bombe: Ny Ibiza, raskere CUPRA

  1. Stort bilde Seat Ibiza CUPRA

Og bare for å ha nevnt det -- CUPRA står for CUP RAcing, Seat Ibiza i oppjaget versjon brukes nemlig til såkalte "merke-cuper" flere steder i Europa, størst er naturlig nok merkecupen i Spania, Seat's hjemland.

Den forrige generasjon CUPRA var basert på den "gamle" GOLF GTI-motoren, en toliter med 16 ventiler og 150 hk effekt. Den nye CUPRA'en er basert på en oppgradert versjon av VW-konsernets 20-ventilers 1,8-liter. Seat har ikke gjort mye med motoren, men de har presset opp ytelsen til 156 hk, mot de standard 150 i f.eks Passat og A4.

Felles front

Sammenligner du Ibiza og Toledo, ser du klare likhetstrekk i grillen på bilen. Her skal Seat ha all mulig ære og berømmelse for å ha laget en felles identitet, og Seat har klart tatt opp VW-konsernets utfordring om å være konsernets spydspiss hva design angår.

Innvendig har det også blitt gjort forbedringer, og den nye Ibizaen skal ligne mer på den nye utgaven av Toledo. Alt i alt vil Ibiza bli tilgjengelig med 11 ulike motoralternativer i Europa, skjønt den norske importøren nok begerenser antallet noe.

Toppmodellene i Ibiza-kolleksjonen får fire kollisjonsputer som standard, og sikkerhetsnivået skjerpes ytterligere med mer bruk av elektronikk, mligheten for elektronisk traksjonskontroll, og større diameter på bakre trommelbremser på samtlige modeller med høyere ytelse enn 75 hk.

Utvendig er nye Ibiza 2 cm lengre enn den gamle modellen, og CUPRA skal kunne greie 0 - 100 km/t på temmelig nøyaktig 8 sekunder, er de sparsomme opplysningene vi foreløpig har fått om tekniske data og spesifikasjoner på bilen.

De første utgavene av nye Ibiza er ventet til Norge i October, men tekniske data, priser og utstyrsnivå på den nye Ibiza er ikke klarlagt på nåværende tidspunkt, i følge importør Harald A Møller.