Volvo har satt ny rekord i første halvår 2019

Ny salgsrekord!

Nå er Volvo enda mer populære, med flere solgte biler og større markedsandel.

BESTSELGER: Volvo XC60 er svenskenes mestselgende bil både i Norge og i verden generelt. Bilprodusenten trekker fram SUV-ene som begrunnelse for at de i første halvår har solgt flere biler enn noen gang før. Foto: Volvo
BESTSELGER: Volvo XC60 er svenskenes mestselgende bil både i Norge og i verden generelt. Bilprodusenten trekker fram SUV-ene som begrunnelse for at de i første halvår har solgt flere biler enn noen gang før. Foto: Volvo Vis mer

Volvo selger som aldri før. Og nå øker både markedsandelen og salget til svensk-kineserne - første halvdel av 2019 er nemlig det beste i bilprodusentens historie.

I løpet av januar-juni solgte Volvo hele 340.286 biler over hele verden - en økning på 7,3 prosent, sammenlignet med samme periode i 2018 (317.639 biler). Totalt utgjorde dette 130 milliarder kroner, melder Volvo i en pressemelding.

Dette skjer bare tre år etter at Volkswagen for første gang gikk forbi Volvo på bestselgerlista i Sverige.

Det norske Volvo-salget

2019* 2018 2017 2016 2015
Nyregistreringer5.00311.37811.7508.7779.978
Plassering blant merker5.5.4.5.3.

Tabellforklaring: Volvo er tradisjonelt i toppen av det norske bilsalget hvert år, til tross for at de ennå ikke har tilbudt rene elbiler. *=første halvdel av 2019. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

SUV-erene!

Det har skjedd mye med Volvo etter at kinesiske Geely kjøpte opp selskapet i 2010. Siden den gang har nye og populære biler på nye plattformen kommet som perler på en snor, hvor flere av dem har vunnet store internasjonale priser:

Det er ifølge Volvo etterspørselen etter Volvos SUV-modeller, kalt XC, som bidrar sterkest til salgsveksten selskapet opplever internasjonalt. XC60 er mest etterspurt, tett fulgt av XC40 og XC90. I tillegg bidro selskapets nye modeller i 60-serien (V60, V60 Cross Country og S60) til salgsveksten.

Volvo har dessuten også begynt å levere biler med selskapets nye mild hybrid-drivlinje i 2019.

På verdensbasis er det XC60 som er den mest solgte bilmodellen med 97.203 biler. XC40 kommer på andreplass med 61 864, mens det ble solgt 47 818 XC90-biler. XC60 er også ledende her til lands, mens V60 internt ligger på andreplass i Norge i 2019.

STORFORNØYD: Volvo-sjef Håkan Samuelsson har i første halvår av 2019 solgt flere biler i verden enn noen gang tidligere. Foto: Øystein B. Fossum
STORFORNØYD: Volvo-sjef Håkan Samuelsson har i første halvår av 2019 solgt flere biler i verden enn noen gang tidligere. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Går mot markedet

«Det ble rapportert solid vekst i de kinesiske, amerikanske og europeiske markedene. I Kina ble det satt ny salgsrekord i første halvår og i juni. I første halvår av 2019 har Volvo vokst raskere enn sine premiumkonkurrenter og dermed tatt nye markedsandeler i alle de tre regionene», heter det pressemeldingen.

I en tid der det internasjonale bilsalget har bremset og gått noe tilbake, gjør salgstallene naturligvis Volvo-sjefen meget tilfreds.

- Bilsalget har stagnert i de fleste markeder, men samtidig har vi hatt fortsatt sterk vekst i første halvår, sier administrerende direktør Håkan Samuelsson i Volvo Cars ifølge svenske Auto Motor Sport.

Det internasjonale Volvo-salget

Marked / År 2019* 2018* Endring
Europa174.398164.480+6 %
Kina67.74161.480+10,20 %
USA50.12047.622+5,20 %
Andre48.56744.057+10,20 %
Totalt340.826317.639+7,30 %

Tabellforklaring: Tabellen viser at Volvo har solgt flere biler på alle markeder i første halvdel av 2019, sammenlignet med samme periode i 2018. Kilde: Volvo Cars

... men ikke alt er positivt

Selv om dette er meget gode nyheter for en bilprodusent som stort sett har spasert på en rosa sky av medgang de siste årene, er imidlertid ikke alt rosenrødt for Volvo. Resultatet har blitt redusert, som følge av blant annet økt konkurranse.

Ifølge Volvo gikk driftsmarginen for årets første halvår ned fra 6,4 til 4,2 prosent, sammenlignet med samme periode i 2018. Driftsmarginen for andre kvartal var 3,9 prosent, noe som viser at kurven peker nedover.

- Vi fortsetter å ta markedsandeler i alle regioner hvor vi opererer, men økt pristrykk og handelstariffer har redusert driftsresultatet. Tiltak som vi har tatt på kostnadssiden tidligere i år, vil få innvirkning i andre halvår, forklarer Samuelsson.

Kutter kostnader

Volvo Cars skal også fortsette med å redusere i utgiftene. Målet er å redusere faste kostnader med hele to milliarder kroner. Effekten av disse besparelsene forventes å komme i slutten av 2019 og tidlig neste år.