Ny Saab-cab: Spenstig og lekker

Er du blant dem som synes Saab symboliserer trauste og kjedelige biler? Du vil sannsynligvis endre mening den dagen du blir forbikjørt av en limegrønn 9-3 Cabriolet.

Ny Saab-cab: Spenstig og lekker


KØBENHAVN/MALMØ (DinSide Motor): Vi synes i hvert fall at Saab har truffet designblinken med sin nye stolthet. Nye 9-3 Cabriolet, som utgjør fjerde generasjon i Saabs kabriolet-historie, utstråler nemlig både styrke og eleganse i en grad som er få biler forunt. Saab har i tillegg vært modige nok til å markedsføre bilen i en frisk, limegrønn farve. I denne lakkfarven fremstår 9-3 Cabriolet både som moderne og freidig.

Store markedsandeler

Vi er ikke overrasket over at Saab har fått det til denne gangen. Vi er blant dem som synes at sedan-utgaven av 9-3 er en vakker bil og vi ville latt oss forbløffe om kabrioleten skulle vært mindre elegant. Saab har nemlig 20 år erfaring med toppløse biler og har gjort det overraskende godt i det eksklusive kabriolet-markedet.

I det svenske hjemmemarkedet har dagens utgave over 50 prosent markedsandel i sin klasse. Og ikke bare der. Saab har faktisk like høye markedsandeler i England og Nederland. Og på den andre siden av dammen er det flere enn Jerry Seinfeld som har sansen for Saabs kabrioleter. I USA nyter Saab høye markedsandeler i det eksklusive kabriolet-markedet.

Viktig bil

Ny Saab-cab: Spenstig og lekker


Saab er selvsagt ikke i nærheten av slike markedsandeler med sine ordinære modeller. Dette betyr at kabriolet-utgaven er svært viktig for Saab. Det er denne bilen som skal sørge for at Saab omsider begynner å tjene penger. Og det må de - hvis de skal være sikret overlevelse under sin amerikanske eier, General Motors.

Vi ser ingen grunn til at nye 9-3 Cabriolet skal bli mindre populær enn sin forgjenger. For selv om den nye utgaven blir noe dyrere enn sin forgjenger, er fremskrittene så store at prisøkningen etter vårt syn kan forsvares. For det første kjører bilen langt bedre enn dagens utgave. Et flott hjuloppheng leverer svært høy komfort på dårlig underlag, samtidig som en fin styring og passivt medstyrende bakhjul sørger for at bilen er en nytelse på svingete landeveier.

Ved sportslig kjøring oppdager man at bilen er overraskende vridningsstabil til å være en kabriolet, noe som styrker inntrykket av at 9-3 er en velbygd bil.

Fine motorer

Ny Saab-cab: Spenstig og lekker


Tre fine turbomotorer, som yter henholdsvis 150, 175 og 210 hestekrefter, produserer alle et bredt effektregister, noe som gjør cruising behagelig og som betyr at det ikke stilles altfor høye krav til føreren ved sportslig kjøring. Vi kjørte i denne omgang kun de to største motoralternativene. 210-hesteren er selvsagt den morsomste, men vi kan likevel garantere at de aller fleste vil klare seg lenge med den friske 175-hesteren. Hvis man er mer opptatt av cruising enn sport, vil man helt sikkert klare seg med 150-hesteren også.

Sportslig sekstrinnskasse

Motoren kan kombineres med ulike girkasser, hvorav to er forbilledlige og én langt tristere. Vi kjørte ikke den manuelle femtrinns-kassen denne gangen, men har tidligere testet den i en ordinær 9-3, og ble ikke spesielt imponert. Den manuelle sekstrinns-kassen, derimot, er tett, presis og sportslig og kler bilen godt. Også automatkasse-alternativet, som har fem trinn, er en flott girkasse. Denne girer mykt og komfortabelt ved forsiktig gasspådrag og raskt og sportslig når gassfoten blir tynge, akkurat slik en automatkasse skal.

Men hvordan fungerer kabriolet-taket? Og hvordan oppleves interiøret? Les mer om nye Saab 9-3 Cabriolet her.