Ny Rover: Twenty-Five med stor stil

Rover 200-serien var for vår del en av favorittene i småbilklassen hva design angikk. Med designelementer fra Rover 75 har Rover 25 blitt adskillig mer voksen enn sin forgjenger, men noen rampete trekk har den definitivt beholdt.

Akkurat det vil ikke minst bli tydelig med de nye motorene og tekniske løsningene som Rover etter hvert introduserer i sin minste bil.

Rover 25 (ikke Rover tjuefem”,nei – uttalen er ”Råvve’ Twenti-faijv”, please!) kommer til Norge i Februar neste år, og importøren BMW Norge ligger fortsatt i prisforhandlinger, og verken kan eller vil si noe som helst om prisene på bilen enda. Det eneste som foreløpig er klart, er at de har solgt unna alle Rover 200 allerede nå.

Prisspekulasjonene våre får du nederst i denne artikkelen.

Nye motorer og teknikk

Den mest aktuelle motoren for Rover 25 i Norge er 1,4-literen med 16 ventiler, som ikke er endret i forhold til den gamle modellen, og dermed fortsatt yter 103 hk. 1,4-literen blir også laget i en nedtrimmet versjon på 84 hk, som erstatter den gamle 1,4-literen med 8 ventiler – som ikke har vært tilgjengelig i Norge tidligere.

Turbodieselen som heller ikke har vært tilgjengelig i Norge tidligere, har også blitt oppgradert, og yter nå 110 hk/ 240 Nm. Dette er den samme 2.0-literen du blant annet finner i Rover Freelander 2.0 D. I tillegg kommer Rover med en 1,1-liters motor, en 1,6-liter/111 hk og en 1,8-liter/120 hk motor. Ingen av disse motorene er aktuelle for det norske marked foreløpig, i følge Gry Irene Anfinsen hos BMW Norge.

…men ikke i Norge

Dermed er det også klart at noen av de morsomme og spennende løsningene i Rover 25 ikke kommer til Norge i begynnelsen av neste år. Under lanseringen av den nye modellen på London Motorshow i går ble det nemlig klart at Rover 25 med 1,6 og 1,8-liters motor vil kunne leveres med CVT-kasse med Steptronic-løsning. Dette er altså i utgangspunktet en trinnløs, automatisk gearkasse, der man med ”Steptronic”-løsning vil kunne velge mellom fast bestemte intervaller med en sekvensiell gearvelger (knapper på rattet).

Oppgradert ut- og innvendig

Rover 25 er synlig endret utvendig, med lykter og grill hentet mer eller mindre rett fra Rover 75. I tillegg har bilen fått nytt panser og støtfanger, som følge av endringene på lykt og grill. Sidespeilene er også endret – om enn bare med hensyn til design, og har nå fått en oval form. På bakluken har det dukket opp krom ved dørhåndtaket, slik at bilen visstnok skal få et mer eksklusivt preg – og Rover har designet 5 nye aluminiums-felger til 25-serien.

Innvendig har Rover 25 heldigvis fått nye for- og bakseter, der spesielt forsetet skal ha fått kraftigere sidevanger og bedre ryggstøtte – og nytt skuminnlegg. Under vår test av Rover 200 klaget vi over litt for myke seter – dette er kanskje bedret i form av nytt skuminnlegg i setene. Kollisjonsputen på førersiden er videre byttet ut med en kollisjonspute med 45 liters volum (tidligere 30 liter)

Ny 45

Foreløpig har vi sparsommelige opplysninger om den nye Rover 45, men du finner et bilde av bilen – følg lenken under bildet til høyre. Vi synes kanskje ikke at denne face-liften var like vellykket, fronten virker litt for tung. Av en eller annen grunn er Rover 45 den eneste av bilene i modellrekken som har sidelyktene integrert i hovedlykten foran – og det var kanskje ikke helt heldig?

…og nye priser

Selv om den nye fronten unektelig får Rover 25 til å skille seg vesentlig fra Rover 200, er bilen i bunn og grunn den samme som tidligere med hensyn til inn- og utvendige mål, og tekniske sett med hensyn til hjuloppheng og lignende. Det ligger ikke an til at bilen skal få noe høyere utstyrsnivå enn den hittil har hatt med hensyn til viktig sikkerhets- og komfort-utstyr, og vi tipper derfor at prispåslaget i forhold til den utgående modellen ikke blir alt for høyt.

Standardprisen på Rover 214 3-dørs var 170.000 og 5-dørsutgaven var priset til 175.000 kroner, og vi tipper at en tilsvarende utstyrt Rover 25 1.4 3-dørs vil dermed forhåpentlig ikke koste mer enn 180 – 185.000 kroner når den kommer til Norge i februar år 2000.