Det er ikke mye som skiller den nye modellen fra den gamle på utsiden. Foto: Renault Pressebilde
Det er ikke mye som skiller den nye modellen fra den gamle på utsiden. Foto: Renault PressebildeVis mer

Ny Renault Laguna lansert

Endringene som er gjort på eksteriørsiden av Renault Laguna er mildest talt forsiktige. Det skal man ikke la seg lure av, endringene under skallet er nemlig store.

Setter man den utgående Renault Laguna ved siden av den nye skal man lete med lupe for å finne endringene. Men de er der.
Bilens front er "kraftigst" modifisert. Her finner man ny støtfanger, ett nytt luftinntak, samt nye frontlykter. Bak har det også skjedd endringer, men de er vanskeligere å spore bak enn foran. Baklyktene har fått nye farger og støtfangeren er endret. Nytt er også 15- tommers hjul.

Sikrere, på papiret

Selv om eksteriøret ikke er vesentlig endret, har det skjedd mye under karosseriplatene. Bilen har blitt stivet opp for bedre å motstå kreftene ved en påkjørsel fra siden. Dørene er også endret, de er blant annet fylt med skum for å forhindre spisse gjenstander i å trenge inn i kupeen ved en ulykke.

Mest interessant er PRS (Programmed Restraint System - Programmert forebyggende System) som skal redusere faren for skader med 60 prosent sammenliknet med andre systemer. PRS fungerer ved at bilen hele tiden har oversikt egen hastighet og en rekke andre faktorer, og justerer kontinuerlig hvor mye beltet skal strammes og hvordan kollisjonsputen skal blåses opp, dersom ulykken skulle inntre.

Heller ikke stasjonsvognen er vesentlig endret, forskjellene finner man under skallet. Foto: Renault Pressebilde Vis mer

Alt dette er med på å gjøre bilen sikrere - i alle fall på papiret. Nakkestøttene er også forandret for å kunne gi bedre støtte ved en påkjørsel bakfra. Sidekollisjonsputer blir standard fra 1999 års modeller, det vil si bilene som blir levert etter sommerferien.

Nye motorer

Renault Laguna blir kun levert med bensinmotorer i Norge. Grunnen til at diesel ikke leveres er, ifølge importøren, at dieselandelen her hjemme er for lav.
Den minste bensinmotoren er på 1.6 liter og yter 107 hestekrefter. Dreiemomentet er 148 Nm ved 3.750 omdreinginger. Med denne motoren under panseret bruker bilen 11.5 sekunder på å akselerere fra 0 - 100 km/t.

Større, og sterkere, er da 1.8 literen med sine 120 hester og 165 Nm ved 3.500 omdreininger. Denne motoren trenger et snaut sekund mindre for å nå hundre kilometer i timen. Begge motorene har fire ventiler per sylinder.

Bil data
1.6 16v Kombi1.8 16v Kombi1.6 16v Stasjonsvogn1.8 16v Stasjonsvogn
Lengde cm:451451463463
Bredde cm:175175175175
Høyde cm:143143151151
Akselavstand:267267267267
Sporvidde f/b:148/146148/146148/147148/147
Lastevolum:452/1334452/1334520/1782520/1782
Antall sylindre:4444
Sylindervolum:1598178315981783
Kw(HK)/omdr:79(107)575088(120)575079(107)575088(120)5750
Dreiemoment/omdr:148/3750165/3500148/3750165/3500
Forbruk (EEC):0,750,790,770,81

Prisene på Laguna RT starter på 222.600 kroner for kombiutgaven. Stasjonsvognen starter på 230.600.
I september kommer en billigere RN utgave, samt en dyrere RXE.