Ny Rav4: Nå har frosken blitt en prins!

BAYERN (DinSide Bil): Snakk om metamorfose. Første gang jeg så gamle versjon Rav 4, spesielt i 3-dørs versjon, var det første ordet på mine lepper "frosk". Når jeg nå fikk se nye Rav4 i levende live, var min første assosiasjon "Lexus".

Og ikke engang den tilstedeværende designer fra Toyota protesterte særlig høylydt på sammenligningen, selv om han understreket at bilen passet godt inn i Toyotas nye designspråk.

Selv om Rav4 kanskje ikke har et like fremtidsrettet design som gamlemodellen (som den dag i dag fremstår som annerledes og nytenkende fremfor biler som Suzuki Grand Vitara og Kia Sportage), har nye Rav4 definitivt blitt røffere og mer aggressiv enn tidligere.

WYSIWYG og WIL

Og bilens utseende står i god stil til ytelsene, What You See Is What You Get. Bilen er sprek på papiret og sportslig innvendig. Faktisk har Toyota Rav4 2.0 mer effekt, raskere akselerasjon og bedre vekt/effekt-forhold enn noen av de andre bilene i segmentet, og da inkluderer vi biler som Honda HR-V og CR-V samt Land Rover Freelander. Vårt første kjøreinntrykk på Bayerske veier var svært positivt, bilen virket både stillegående og velkjørende selv om det gjenstår å få testet ut bilen hjemme i Norge. Et er i alle fall sikkert - den nye toliters VVti-motoren med 150 hk er nydelig, og trekker svært godt på lave turtall. Senere kommer også Rav 4 med en modifisert utgave av D4D-dieselmotoren som sitter i Avensis.

Utstyrsnivået er det heller ikke mye å utsette på, i forhold til den gamle modellen har Toyota lagt på manuelt klimaanlegg, WIL (Aktiv hodestøtte som skal redusere faren for nakkeslengskader), EBD (Elektronisk Bremeskraftfordeler), lakkert støtfanger/sidespeil, RDS-radio med Cd-spiller og 4 høyttalere og takreling.

Bilen har blitt lengre og litt høyere, slik at den innvendige plassen har blitt enda bedre. I tillegg har takrelingen gjort det langt enklere å feste ekstrautstyr, den forrige modellen hadde en svak løsning med tanke på takstativ.

Billig og dyr


Toyota regner ikke med å selge særlig mange 3-dørs biler her i Norge, og det forstår vi godt. Bilen er omtrent blottet for bagasjerom, og det er knotete å komme seg inn i baksetet, som i likhet med Honda HR-V bare er godkjent for 2 passasjerer. Og prisen er 256.700 for Rav4 1.8 2WD og 280.400 om du skal ha firehjulstrekk og toliters motor. Nye Rav 4 er på plass hos forhandlerne fra september i år.

Med 5 dører blir Rav 4 9.600 kroner dyrere, hvilket er vel anvendte penger. Bagasjeplassen er svært god, baksetene kan legges helt ned eller tas helt ut, og kupeen er rommelig.

Det blir tøft for mange andre i det minste SUV-segmentet etter dette, tilsvarende utstyrt Honda CR-V, Land Rover Freelander og Subaru Forester koster rundt 10.000 kroner mer, men har svakere motorer. Og det er bare CR-V og Forester som kan tukte Rav 4 med tanke på plassutnyttelse. Ingen kan tukte Rav 4 med tanke på standardutstyr, og så gjenstår det å se om Toyota har vært like heldige med kjøreegenskapene i Rav 4 som de har vært med mange andre biler den siste tiden.

Toyota må ha funnet en vakker prinsesse for å kysse Rav 4 -- frosken som ble en prins fremstår nå i skinnende blank rustning og er nærmest uangripelig.