Ny rapport: Høyere utslipp på nye biler

Ladbare hybrider er verstingene, viser test utført av britisk forbrukernettsted.

IKKE SÅ RENE LIKEVEL: En engelsk undersøkelse viser en helt klar trend på høyere CO2-utslipp på nye biler enn på modellene de erstatter.
Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
IKKE SÅ RENE LIKEVEL: En engelsk undersøkelse viser en helt klar trend på høyere CO2-utslipp på nye biler enn på modellene de erstatter. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix Vis mer

Ifølge en ny rapport fra det britiske forbrukernettstedet Which?, slipper nye bilmodeller ut i gjennomsnitt sju prosent mer CO2 enn de utgående modeller.

Dette er ikke som et resultat av overgangen fra NEDC til WLTP-målinger, men basert på egne sammenligningsmålinger.

292 biler

Which? har målt forbruk og utslipp på hele 292 biler siden 2017. Testene er gjennomført på eksakt samme måte i laboratorium, men testene er hardere og ifølge dem selv, mer realistiske enn både den utgående NEDC og den nye WLTP. Blant annet har man tatt med motorveikjøring.

De har sammenlignet helt nye biler som oppfyller Euro 6d og Euro 6d-Temp med det tidligere modellene som oppfylte Euro 6b og Euro 6c.

Den helt klare trenden er at alle biltyper og drivlinjer har fått et høyere utslipp av CO2.

Blant små bensinbiler er CO2-utslippene i gjennomsnitt 11 prosent høyere enn forrige generasjon. For mellomstore dieselbiler var økningen 6 prosent og mellomstore bensin SUV-er er økningen 20 prosent. Aller størst var økningen blant ladbare hybrider med bensinmotor. Her var økningen nesten 32 prosent.

Det er oppsiktsvekkende. For det er blant ladbare hybrider, der de aller fleste har bensinmotor, og elbiler man forventer å se stor økning i årene som kommer, mens bensin og diesel synker.

- Det er sjokkerende å se at våre tester avslører økt innhold av CO2 i de nyeste bilene som bygges og selges. Bilprodusentene må jobbe hardere for å bygge renere biler som ikke ødelegger vår planet og dens fremtid, sier Lisa Barber, redaktør i Which?.

Bra for helsa, krise for miljøet

Selv om målingene viser krisetall for faktiske CO2 utslipp på biltypen man regner med å selge mye av i Europa fremover, viser også tallene sterk nedgang i utslipp på NOx og CO (karbonmonoksid). En rapport fra ADAC, tyskernes svar på Naf, i fjor konkluderte med samme.

Sammen med partikler, er nitrogenoksid og karbonmonoksid stoffer som er skadelige for folk og forårsaker mange dødsfall årlig.

LAKK: Svevestøv i trafikken kan lage små rustflekken i lakken din. Slik blir du kvitt dem! Vis mer

Forbrukermagasinet har ikke konkludert med årsaken, men peker på at nye rensesystemer for å få ned utslipp bidrar til høyere CO2-utslipp.

Det pekes også på vekt. For selv om man i dag bruker lettvektsmaterialer i bilene for å få ned vekt, viser deres tester at de fleste nye modeller vokser i størrelse samtidig som mengden komfortutstyr øker.

Hver eneste testede bil er veid. Which? rapporterer om en gjennomsnittlig 3,4 prosent økning i vekt, det vil si 67 kilo, per bil.