Ny rapport: Den farlige motorsykkelen?

Lite hyggelig lesning for oss som liker å ferdes på to hjul: Ferske tall fra Statens vegvesen viser at dødsrisikoen er 20 ganger høyere ved motorsykkelkjøring enn når du kjører bil.

Dette går frem av en rapport Statens vegvesen i Vestfold offentliggjorde tirsdag. Rapporten har analysert 50 mc-ulykker i årene 1998 og 1999 for å prøve å finne hvilke årsaker som ligger bak.

R-sykler igjen…

Ulykkesfrekvensen er i høy grad avhengig av motorsykkelmodell: Ikke overraskende er det de såkalte R-, eller Racingsyklene som topper ulykkesstatistikken. Disse er blant annet kjent for sine ekstreme fartsegenskaper.

MC-modell Prosent av ulykker
Racing 62 %
Standard 22 %
Touring  8 %
Off-road  6 % 
Chopper 2 %

Gode sykler, dårlige syklister?

Allikevel legger ikke rapporten skylden på en bestemt type motorsykkel. De aller fleste ulykkene skyldes menneskelig svikt, feilbergning og overmot:

Hele 94 prosent av ulykkene skjedde på tørr, bar asfalt, og ingen av ulykkene skyldes feil på veidekket.

I 74 prosent av tilfellene var farten for høy -- 20 prosent av ulykkessyklene hadde en fart over det dobbelte av tillatt fartsgrense på stedet!

72 prosent av førerne hadde en fartstid på under et halvt år på den aktuelle motorsykkelen. Oppsiktsvekkende 45 prosent hadde ingen erfaring med sykkelen overhodet, all den tid kjøretøyet enten var lånt eller stjålet.

Samarbeid?

Faggruppen bak rapporten prøver avslutningsvis å utarbeide forebyggende tiltak for å redusere antall motorsykkelulykker her til lands. Den foreslår ikke forbud mot MC, effektsperre eller andre negative virkemidler som tidligere har vært drøftet. Derimot fokuseres det på opplæring og styrking av ferdigheter hos den enkelte syklist. Dermed kommer de samtidig med en utstrakt hånd til motorsykkelmiljøet. En invitasjon som hittil har blitt godt mottatt: Morten Hansen i Norsk Motorcykkel Union, som har studert rapporten fra Statens vegvesen nøye, karakteriserer rapporten som god og som et fint grunnlag for samarbeid.

Ved å sette manglende ferdigheter hos Norges stadig økende antall motorsykkelførere på dagsorden håper Statens vegvesen å kunne presentere en hyggeligere statistikk til neste år. For som rapporten sier: - Motorsykkel er et krevende kjøretøy med store krav til spesialkompetanse og oppmerksomhet.