Ny Range Rover

Det britiske arvesølvet kommer i ny støpning. Range Rover blir mer eksklusiv. Under skallet finnes det mange BMW- komponenter.

Ny Range Rover
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den første Range Rover kom for 31 år siden (1970) og den nye modellen er den tredje i rekken. Det liten tvil om at bilens særpreg er beholdt, men under skallet skal Range Rover være utstyrt med det ypperste av tekniske nyvinninger.

BMW-motorer

I første omgang vil range Rover bli levert med to ulike motorer. Det er en 3,0-liters dieselmotor og en 4,4-liters bensinmotor. Dette er begge BMW motorer som skal være tilpasset den nye Range Rover. Det vil si at det er mulig at dieselmotoren, som i BMW har en effekt på 184 hestekrefter og 390 newtonmeter, kan være forandret. Det samme gjelder V8-motoren som i BMW yter 286 hestekrefter og 440 newtonmeter. Sist gang Range Rover brukte en BMW dieselmotor, var effekten lett redusert. Det kan vel tenkes at det har skjedd denne gangen også.

Detroit

Ny Range Rover

Range Rover vil få verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit rett over nyttår. Her hjemme vil vi se den i butikkene rundt februar/mars 2002. Priser er ikke fastsatt enda, men vi kan regne med at den blir litt dyrere enn BMW X5. X5 med treliters diesel motor koster 753.000 kroner. Range Rover er større og tyngre og vil kanskje koste opp mot 850.000-900.000 kroner. Ranger Rover med 4,4 liters motor kommer nok til å koste rett over 1.200.000 kroner. Det blir ikke mulig å få grønne skilter (varebil klasse 2) på denne bilen.