LASERMÅLING: Er du redd for at du er litt over fartsgrensa når du kjører forbi en fotoboks? Dette kommer du unna med. Bilder: NTB. Manus: Øystein Bergrud Fossum. Reporter: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Noe for UP?

Ny radar gir mobil- og beltebot

En ny type radar, som både kan gi deg fartsbot, ta deg for mobilbruk og manglende bruk av sikkerhetsbelte, er under utprøving.

Publisert

I dag er det Statens vegvesens fotobokser og UPs laserutstyr som er politiets våpen mot fartssyndere. I tillegg er politibiler med utstyr for fartsmåling en viktig ressurs. Brudd på reglene mot bruk av mobiltelefon bak rattet og manglende bruk av sikkerhetsbelte, avsløres som regel ved bruk av en bemannet politipost med kikkert.

Avslører belte og mobil

I disse dager testes imidlertid en ny type radar som både kan måle fart, avsløre mobilbruk bak rattet og manglende bruk av sikkerhetsbelte.

Det er det EUs trafikksikkerhetsorgan European Transport Safety Counsil (ETSC) som forteller dette. Utprøvingen er det spanske trafikkmyndigheter, Spanish directorate-general for traffic (DGT), som står for. Dersom alt går etter planen, kan utstyret tas i vanlig bruk allerede på slutten av 2020.

Trucam II, som radaren heter, er liten, veier bare to kilo, og kan flyttes og installeres hvor som helst – også på motorsykler ifølge spansk politi. Den bruker også Lidar-teknologi, noe som skal gjøre den svært presis. Den kan avsløre fartsovertredelser på opptil en kilometers avstand.

<strong>FART, RUS OG UOPPMERKSOMHET:</strong> Dette er de tre viktigste oppgavene når det gjelder politiets jobb med trafikksikkerhet. Mobilbruk bak rattet er vanskelig å bevise med bare et bilde, fastslår Politidirektoratet. Foto: Politiet
FART, RUS OG UOPPMERKSOMHET: Dette er de tre viktigste oppgavene når det gjelder politiets jobb med trafikksikkerhet. Mobilbruk bak rattet er vanskelig å bevise med bare et bilde, fastslår Politidirektoratet. Foto: Politiet Vis mer

Klar i vinter

Det helt spesielle med den nye radaren er at den kan avsløre flere lovbrudd samtidig. I tillegg til fart, kan den altså avsløre både bruk av mobiltelefon bak rattet og manglende bruk av sikkerhetsbeltet.

Selve kameraet skal være av en type som tar skarpe bilder også om natten. Dersom testene av dette utstyret går som spanske politimyndigheter håper, kan den nye radaren altså være like rundt hjørnet.

Tidligere sjef i UP, Runar Karlsen, er i dag fagdirektør for trafikk i Politidirektoratet. Han forteller at direktoratet ikke kjenner til de testene som nå pågår i Spania. Ifølge Karlsen er det mange gevinster å hente ved de vanlige politikontrollene.

Ingen mobile bokser i Norge

- Politiet har i dag ingen mobile fotobokser, slik som for eksempel i Danmark. Den norske strategien for trafikksikkerhetsinnsats bygger ikke så mye på automatiserte løsninger som i mange andre land. Politiets hovedstrategi er tilstedeværelse av politi og trafikkontroller der politiet stanser og kontrollerer fører blant annet for rus, sier Karlsen, som mener at disse kontrollene gir en merverdi i forhold til kameraovervåkning:

<strong>STOR GEVINST:</strong> - Vanlige kontroller gir mange gevinster ved at politiet i tillegg til fart, kan avsløre om en fører er ruset, etterlyst eller om bilen er veidyktig , sier Runar Karlsen, fagdirektør for trafikk i Politidirektoratet. Foto: Politiet
STOR GEVINST: - Vanlige kontroller gir mange gevinster ved at politiet i tillegg til fart, kan avsløre om en fører er ruset, etterlyst eller om bilen er veidyktig , sier Runar Karlsen, fagdirektør for trafikk i Politidirektoratet. Foto: Politiet Vis mer

- Det gir svært mange gevinster. For eksempel vil en fotoboks ikke hindre en ruset sjåfør eller etterlyst person i å kjøre videre. Men automatisk trafikkontroll (ATK) er et viktig supplement til politiinnsats på veiene for å redusere farten og derigjennom forhindre alvorlige ulykker, slår Karlsen fast.

Ikke mot mobilbruk

Han har liten tro på automatisk overvåkning av mobilbruk, men at dette kan passe for beltebruk.

- Når det gjelder spørsmålet om å avdekke ulovlig bruk av mobiltelefon med en slik radar som nevnt i saken, vil ikke bilde alene alltid være tilstrekkelig som bevis. Det handler blant annet om at vegtrafikkloven krever at mobiltelefonen funksjoner faktisk har vært betjent under kjøring. Det vil ikke alltid et foto kunne gi et sikkert svar på.

- Når det gjelder manglende bruk av bilbelte, vil en automatisk kontroll i utgangspunktet kunne være egnet som bevis. Men da må i så fall personvernet mykes opp slik at ikke bare føreren men også passasjerene i bilen kan avbildes, sier Karlsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer