NETTOPP AVDUKET: Slik så det ut på Tarragona Arena rett etter at Seat Tarraco fikk sin verdenspremière. Den mellomstore SUV-en vil få som konkurrenter Nissan X-Trail, og Peugeot 5008, men dessuten konsernslektningene den deler plattform med, Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace. Og ja - den kommer som ladbar hybrid. Til neste år. Foto: Knut Moberg
NETTOPP AVDUKET: Slik så det ut på Tarragona Arena rett etter at Seat Tarraco fikk sin verdenspremière. Den mellomstore SUV-en vil få som konkurrenter Nissan X-Trail, og Peugeot 5008, men dessuten konsernslektningene den deler plattform med, Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace. Og ja - den kommer som ladbar hybrid. Til neste år. Foto: Knut MobergVis mer

Seat Tarraco i strupen på Nissan X-Trail & Co

Ny, prisgunstig 7-seters SUV lansert - Dinside var der

Den blir snart elektrifisert, ble vi fortalt. Dessuten har den et ungdommelig image. Hvorfor? Fordi ... det er konsernstrategien. Og selges dermed kun via internett.

SUV-en Seat Tarraco kommer snart til Norge. Vi overvar den spektakulære lanseringen av bilen på arenaen i spanske Tarragona, sør for Barcelona. Åpenbart er dette en svært viktig modell for merket Seat.

Importøren forteller at den vil kunne leveres fra rett over årsskiftet, som 5- eller 7-seter, med dieselmotor (190 hester), automat og firehjulsdrift - samt tilhengerfeste og parkeringsvarmer som standard, blir det presisert.

Hvordan posisjonerer så denne nykommeren seg?

Tøff konkurranse

På verdensbasis er det Nissan som er mestselgende i verden i denne klassen, med sin 7-seters SUV X-Trail (Rogue i Nord-Amerika). Men VW-konsernet setter nå alle kluter til i konkurransen. Etter Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace kommer her en ny og spennende protagonist i dramaet som utspiller seg: Tarraco!

TREKANT-DRAMA: Seat har gjort variasjoner av triangulære former til en del av sitt varemerke, rent visuelt. Med det har de klart å gjøre Tarraco gjenkjennbar i forhold til de andre SUV-ene fra VW-konsernet. Foto: Knut Moberg
TREKANT-DRAMA: Seat har gjort variasjoner av triangulære former til en del av sitt varemerke, rent visuelt. Med det har de klart å gjøre Tarraco gjenkjennbar i forhold til de andre SUV-ene fra VW-konsernet. Foto: Knut Moberg Vis mer

Hvorfor?

Jo: Seat lover at nye Tarraco ikke bare har den egenartede designen vi selv har kunnet observere ved selvsyn, men at den også vil bli konkurransedyktig på pris.

Den siden av saken gjenstår å verifisere, for prisene er ikke klare ennå, grunnet typegodkjenning som må gjennomføres først. Men det var litt av et show som ble organisert i Tarragona Arena for å lansere den største Seat-personbilen noensinne, SUV-en Tarraco. Borgermesteren av Tarragona, Seat-toppsjef Luca de Meo og mange fra ledergruppa hans stilte på scenen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kulturell forankring

Hvorfor Tarraco? Jo, det er navnet som ble stemt frem av mange titusener på internett, etter at Seat utlyste en navnekonkurranse for nykommeren. Det ble en stund hett på sosiale medier, naturlig nok særlig i Spania, og det endte med seier til dette svært latinsk-klingende navnet.

Tarraco var for øvrig navnet på byen Tarragona under romerriket, og tradisjonen som vil at en Seat-modell får et stedsnavn fra Spania, holdes dermed i hevd.

HORISONT: Horisontale, rette linjer preger interiøret i Tarraco. Som vi kunne konstatere ved lanseringen, er kvalitetsfølelsen bedre enn den ser ut på bildet. Foto: Seat
HORISONT: Horisontale, rette linjer preger interiøret i Tarraco. Som vi kunne konstatere ved lanseringen, er kvalitetsfølelsen bedre enn den ser ut på bildet. Foto: Seat Vis mer

Intern konkurranse

Og bilen, da? For oss som har fulgt med en stund, overrasker den ikke spesielt, da vi på forhånd visste at det ville bli Seat-versjonen av Skoda Kodiaq og Volkswagen Tiguan Allspace.

Da den ble avduket, fikk vi likevel inntrykk av å se noe nytt. Det er i grunnen godt gjort å ha fått til en såpass egenartet design, bare ved hjelp av noen designgrep i fronten og hekken, samt en helhet som virker slankere og mer sporty enn konkurrentene. Det var i det minste førsteinntrykket.

Skuffelsen var at vi ikke fikk kjørt den denne gangen. Det skal vi riktignok få tatt igjen ganske snart.

I norsk sammenheng skal Dinside nemlig få teste Tarraco og flere andre «COTY Europe»-kandidater eksklusivt førstkommende helg. Det får vi gjøre siden vi har Norges eneste jurymedlem i konkurransen Årets Bil i Europa.

EN VERSJON: Foreløpig kommer 190 hesters diesel med firehjulsdrift og automat til Norge. Foto: Seat
EN VERSJON: Foreløpig kommer 190 hesters diesel med firehjulsdrift og automat til Norge. Foto: Seat Vis mer
SPESIELL: Tarraco vil kunne gjenkjennes i mørket ved at en lysende rød horisontal stripe binder sammen de triangulære hekklyktene. (Alle lykter er LED). Foto: Seat
SPESIELL: Tarraco vil kunne gjenkjennes i mørket ved at en lysende rød horisontal stripe binder sammen de triangulære hekklyktene. (Alle lykter er LED). Foto: Seat Vis mer

Det er diesel og automat

Tarraco har dimensjoner i samme gate som de største konkurrentene: 474 centimeter i lengden, 184 i bredden, 166 i høyden, samt en akselavstand på 279 centimeter.

Til Norge velger Seat som tidligere å forenkle utvalget. Det er for oss TDI-versjonen - 2,0-liter og 190 hester med automat som er aktuell.

Altså en svært potent dieselmotor, med en effektiv 7-trinns DSG-girkasse som vi har hatt anledning til å bruke ved tidligere anledninger. Dreiemomentet på 400 newtonmeter over et bredt register borger for gode forbikjørings-egenskaper også.

Til neste år vil det ifølge produsenten komme en ladbar hybridversjon av bilen, med lang rekkevidde. Er den lang nok, vil det bli interessant, avgiftsmessig.

Bilder av Seat Tarraco

Vi kommer tilbake med mer om kort tid, etter prøvekjøringen.