Nissan Primera Stasjonsvogn har blitt 86 millimeter lengre enn hva sedanen er. Foto: Jan Harry Svendsen
Nissan Primera Stasjonsvogn har blitt 86 millimeter lengre enn hva sedanen er. Foto: Jan Harry SvendsenVis mer

Ny Primera stasjonsvogn

Trass i at Nissan Primera Stasjonsvogn har blitt 86 millimeter lenger enn sedanutgaven, har plassen blitt mindre, i allefall dersom man sammenlikner antall liter bagasje de to greier å svelge.

Et snaut år har gått siden Nissan introduserte en oppgradert versjon av sin Primera, men stasjonsvognsutgaven har latt vente på seg. Forskjellene til de øvrige modellene i Primera-serien er minimale, både motorer og hjuloppheng er hentet rett fra sedanutgaven. Utstyrsnivåene er også identiske, men noen GT-utgave vil ikke komme.

Mindre

Det mest oppsiktsvekkende med Primera stasjonsvogn er likevel at bagasjeplassen, sammenliknet med sedanen, har blitt mindre. For mens sedanen får med seg 490 liter, har stasjonsvognen en kapasitet på 430 liter. Det er merkelig nok en forskjell på 60 liter i stasjonsvognens disfavør, eller omtrent det samme som hva en fjellsekk rommer.

Slår du derimot ned setene, er stasjonsvognsutgaven uslåelig, da svelger den 1.650 liter. En praktisk detalj er at du kan snu gulvet i bagasjerommet. Gjør du det, forandrer du et ellers flatt gulv til et oppbevaringsrom. I dette rommet finner du ikke tepper eller andre fancy stoffer. Her er det kun hardplast. Lett å vaske og derfor perfekt til skitne gummistøvler eller fiskeutstyret.

Samme motorer

Her er det mindre plass enn på sedanutgaven. Ganske nøyaktig 60 liter skiller de to, legg merke til "trauet" som kan snues slik at gulvet blir flatt. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


Primera stasjonsvogn leveres med tre motoralternativer. Den minste bensinmotoren er på 1,6 liter og 100 hester, mens den største yter 130 hestekrefter fra 2 liters slagvolum. Dieselmotoren, som får pustehjelp fra en turbo, yter 90 hestekrefter fra to liter.

Primera stasjonsvogn kan leveres med femtrinns manuelt gear eller firetrinns automatisk gearkasse.

Blir dyrere

Primera stasjonsvogn vil bli noe dyrere enn de øvrige utgavene av Primera. Hvor mye avhenger av utstyrsnivå. Primera GX levert som stasjonsvogn vil koste deg 10.000 kroner ekstra, mens forskjellen på en SLX er 5.000 kroner.

Bil data
1.6 SX2.0 GX2.0 SLX2.0 SLX aut2.0 td SLX
Lengde cm:451,0451,0451,0451,0451,0
Bredde cm:171,5171,5171,5171,5171,5
Høyde cm:145,0145,0145,0145,0145,0
Akselavstand:260,0260,0260,0260,0260,0
Sporvidde f/b:147,0/145,0147,0/145,0147,0/145,0147,0/145,0147,0/145,0
Lastevolum:430/1650430/1650430/1650430/1650430/1650
Antall sylindre:44444
Sylindervolum:15971998199819981974
Kw(HK)/omdr:73(100)/600096(130)/560096(130)/560096(130)/560066(90)/4400
Dreiemoment/omdr:136/4000173/4800173/4800173/4800177/2400
Forbruk (EEC):0,750,80,80,880,67

Prisene på den engelskproduserte Primera stasjonsvogn begynner på 222.000 kroner. Nissan Norge AS regner med å selge 1.200 stasjonsvogner i år.