Ny Primera neste år

Design kan være så mangt. Det kan være vellykket, dristig eller nytenkende. Den nye Nissan Primera er en kombinasjon.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er slutt på de tider hvor interiøret i japanske biler var gjespende kjedelig. For det er et ord man knapt kan ta i sin munn etter å ha studert interiøret i nye Primera. Her er de tre instrumentene samlet over midtkonsollen i tre tunneler. Under instrumentene sitter en stor skjerm, og under denne igjen er brytere og betjeningsorganer samlet. Tøft, spør du oss.

Vi må imidlertid smøre oss med tålmodighet før vi får ta designet til Primera i nærmere øyesyn. Den nye utgaven av Primera er nemlig ikke klar for Norge ennå. Til tross for at den er introdusert i Japan, får vi ikke se bilen i Norge før neste år.

Større

Men når den kommer, kommer den både som sedan og stasjonsvogn. Og det er en større bil enn hva Primera er i dag. Den nye versjonen har vokst både i lengde, høyde og bredde. At også akselavstanden øker, tyder på at Primera blir en rommeligere bil å ferdes i når den kommer til Norge i løpet av 2002.

Tre motoralternativer

Det er lite trolig at Nissan vil tilby Primera med samme motorer i Japan og i Europa - i alle fall i første omgang. Mye tyder imidlertid på at Primera kommer med tre ulike motorer til våre kyster. Minst blir en 1,8-liters bensinmotor med 115 hester, mens en 2-liter med 140 hestekrefter runder av tilbudet av bensinmotorer oppover. En 2,2-liters dieselmotor vil også bli tilbudt i Primera. Etter alt å dømme er det samme motor som vi i dag finner i Almera. Ytelsen er 115 hester, og dreiemomentet vil ligge i nærheten av 250 Nm.

Primera GT-R

I tillegg til disse motorene er det mye som tyder på at Nissan planlegger en sportslig utgave av Primera. Den vil i så fall få navnet Primera GT-R og vil ha en toliters bensinmotor. Det eneste vi med sikkerhet kan si om ytelsen til denne motoren er at den blir høy. I Japan blir Primera dessuten tilbudt med en 2,5-liters rekkefirer med 177 hestekrefter, og et dreiemoment på 245 Nm. Denne motoren vil ganske sikkert ikke være tilgjengelig når Primera første gang kommer til Norge, men det er ting som tyder på at den kan dukke opp senere.

Firehjulsdrift?

På transmisjonssiden er det klart at Primera vil bli tilbudt med manuelt gir, sammen med CVT (continously variable transmission). Drivhjulene vil på sedvanlig vis være plassert foran. Det er usikkert om den firehjulstrukne stasjonsvognsutgaven av Primera kommer til Norge, selv om mye kan tyde på det.

Foreløpig er det naturligvis for tidlig å spekulere i hva bilen vil koste når den kommer til Norge, men det er ikke tvil om at vi gleder oss.

Relaterte artikler

  • DinSide har testet Nissan Primera Sport Hypertronic M-6

  • DinSide har prøvekjørt Nissan Primera 1.8 stv.

  • DinSide har testet Nissan Primera STCC