Ny Peugeot-kabriolet på vei

Det er ikke mange ukene månedene siden 307 stasjonsvogn om på markedet. I løpet av neste år blir 307-familien sannsynligvis enda større.

Ny Peugeot-kabriolet på vei
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Franske biler har tradisjonelt vært relativt vanskelige å selge i Norge. Derfor er det svært interessant at Peugeot 307 ved utgangen av august var Norges tredje mest solgte personbil. Det betyr at Peugeot 307 er mer populær enn biler som Volkswagen Golf, Ford Mondeo og Toyota Yaris.

Det som gjør 307-suksessen enda mer interessant, er at det inntil nylig kun fantes to varianter av bilen - 5-dørs og 3-dørs kombikupé. I sommer ble 307 stasjonsvogn introdusert i to varianter. Hvis disse variantene viser seg å bli like populære som kombi-utgavene, er det ikke umulig at Peugeot 307 kan slå Volkswagen Passat, som nå innehar andreplassen på salgstatistikken.

Allerede til sommeren?

Ny Peugeot-kabriolet på vei

Det er ikke bare Peugeot 307 som har gjort det godt her i landet. Også minikabrioleten 206 CC har blitt en suksess. Hittil i år er det solgt mer enn 150 CCer, noe som gjør 206 CC til Norges overlegent mest solgte kabriolet.

206 CC har også gjort det godt på kontinentet og dette er nok årsaken til at Peugeot nå har utviklet nok en kabriolet - 307 CC. Peugeot kaller riktignok bilen en konseptbil, men det er liten tvil om at bilen, som nå vises på Paris-utstillingen, vil bli satt i produksjon. Den norske Peugeot-importøren tror faktisk at 307 CC vil begynne å rulle ut av Peugoet-fabrikkene allerede neste sommer.

Ekslusivt selskap

Det er helt sikkert flere ulike årsaker til at 206 CC har solgt så godt. Men den kanskje viktigste er nok det at 206 CC er utrustet med ståltak. Foruten 206 CC er det kun tre andre kabrioleter som kan skilte med tak i stål: Mercedes-Benz SLK, SL og Lexus SC430. 206 CC befinner seg med andre ord i et eksklusivt selskap.

Når Peugeot allerede har utviklet ståltak-teknologi, er det ikke overraskende at også 307 CC vil få ståltak. Dermed vil også 307-eiere kunne glede seg over et tak som både ser bra ut og som isolerer langt bedre mot kulde og støy enn en kabrioletduk.

432 centimeter

206 CC har i teorien fire sitteplasser, men egner seg i praksis best for to. 307 CC derimot, blir en ekte fireseter, i hvert fall ifølge Peugeot. 307 CC er 432 centimeter lang, 48 centimeter lenger enn 206 CC, og det er derfor ikke umulig at Peugeot har rett.

Lekker

Ny Peugeot-kabriolet på vei

Design kan alltid diskuteres, men vi mener at Peugeot nok en gang har klart å lage en svært elegant bil. Fronten kjenner vi fra kombi-utgaven, som etter vårt syn er en vakker bil. Hekken er helt ny og særpreges ved spennende lykter, et svært bredt bremselys av diode-typen og en markant kromlist. Store 18-tommers-felger bidrar til å gi bilen et potent preg.

180 hestekrefter

Hvilke motoralternativer som vil bli tilgjengelige, er foreløpig ikke klart. Vi regner imidlertid med at 307 CC vil bli tilgjengelig med mange av de samme motorene som kombi-versjonen. Denne er tilgjengelig med tre ulike bensinmotorer og en dieselmotor i to effekt-versjoner. Det Peugeot imidlertid avslører, er at 307 CC vil komme i en skikkelig GT-versjon med bortimot 180 hestekrefter under panseret.

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Peugeot-tester
  • Her finner du flere Peugeot-nyheter
  • Her finner du våre Peugeot spionartikler
  • Her finner du våre Peugeot lanseringsartikler