Ny Peugeot 406: Med løftet ansikt

(Geneve - DinSide) De hadde ingen jokere i ermet, men gode kort på hånden likevel. Da Peugeot lanserte den nye 406'en for den europeiske presse, kunne de vise frem en mer velkjørende og komfortabel bil, med mer utstyr enn forgjengeren. Og prisen er den samme, hvis den da ikke faktisk har gått litt ned!

Selv med et ufortjent frynsete kvalitets-rykte, har Peugeot 406 greid å bli den femte mest solgte bilmodellen i mellomklassen i Norge -- etter VW Passat, Toyota Avensis, Opel Vectra og Ford Mondeo. Og de tørre fakta om pris og utstyr forteller nokså klart at nye 406 reellt sett ikke har gått opp i pris.

De første kjøreinntrykkene fra fransk/sveitsiske fjellveier tyder heller ikke på at bilen oppfører seg dårligere på veien, snarere tvert imot. Og sammen med franske kollega Citroën Xantia skiller Peugeot 406 seg klart ut som de mest komfortable alternativene i mellomklassen.

Med nye øyne


Sett forfra, bør du være Peugeot-kjenner for å oppdage endringene med den nye modellen. Mest iøyenfallende er de nye frontlyktene med glatte glass. Ser du nærmere etter, finner du en kromlist på fremre støtfanger og et noe høyere panser enn på forgjengeren.

En pyntelist i krom finnes også på bagasjeromslokket, som ellers har blitt litt rundere i kanten enn tidligere. Mest iøyenfallende er igjen lyktene, her har franskmennene delt baklykten i to, slik at bremselys/baklys og retningslys fremstår som to separate glass.

Titter du nøye etter, vil du kanskje også oppdage at bilen er mer vellskodd enn tidligere -- fra og med laveste utstyrsnivå leveres bilen på 195/65R15-dekk, biler som tidligere hadde 205-dekk leveres nå på 215/55WR16-dekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Franske bilprodusenter er filnke med hensyn til plassutnyttelse, og selv om 406 var en av de beste i mellomklassen, har bagasjerommet blitt enda litt større på sedanen. Den innvendige høyden er nemlig øket med 4 cm, de andre målene er uforandret.

Ned i pris?

Modellprogrammet er stort sett det samme som tidligere, men 1,8-literen på 90 hk er nå borte. Den rimeligste 406 heter SR 1.8 (112 hk). Prislappen på introduksjonsmodellen er nå 237.900, det er 5.000 mer enn utgående modell. Men den nye modellen har da 2 kollisjonsputer ekstra, fjernstyrt sentrallås, og den innvendige plassen i bagasjerommet er altså noe bedre. At dette mer enn utligner prisjusteringen på 5.000 kroner skulle være hevet over tvil.

Og den mest populære firmabilen -- 406 SR 1.8 Stasjonsvogn -- koster fortsatt 249.900 kroner, inklusive 4 kollisjonsputer, fjernstyrt sentrallås, ABS-bremser og metallic lakk. Samt klimaanlegg.

Joker?

Selv om de ikke hadde en joker i ermet, Peugeot-folket, så spørs det om de hadde bedre kort på hånden enn vi regnet med. Kanskje til og med et trumf-kort?