Ny Opel Omega i år 2000

Opel har oppdatert sin Omega for år 2000. Større motor og ny design står på listen over nyheter.

Utseendet og utstyret er forandret både på utsiden og inne i kupéen til den nye Omega, som importøren venter til Norge rundt november. Sikkerhet er et av nøkkelordene. I tillegg kommer den med ett nytt motoralternativ, men de kjente og kjære motorene vil fremdeles være tilgjengelige.

Bedre fraspark

Den nye modellen kommer med en 2,2 16v ECOTEC 144 hk motor med et maks dreiemoment på 205 Nm ved 4000 o/min. Motoren, som har fire sylindere, sender bilen av gårde fra 0-100 km/t på 10,1 sekunder og fra rundt 80-120 km/t i femte gir på 15 sekunder. Topphastigheten er på 210 km/t.

Omega-motorer som allerede finnes på det norske markedet forblir valgmuligheter også i neste årtusen. I tillegg til den nye, sterkere bensinmotoren kan du velge mellom en 2,0 16v bensinmotor med 136 hk; en av to ECOTEC V6 bensinmotorer, enten som 2,5 liter med 170 hk eller som 3,0 liter med 210 hk. To dieselmotorer leveres også. En rekke-sekser med 2,5 liters slagvolum, turbo og 130 hestekrefter samt den mindre turbodieselen med to liters slagvolum og 100 hester.

DinSide har tidligere prøvekjørt Opel Omega.

Utseendet teller!

Omega får også nytt utseende til årtusenskiftet, samt et forbedret chassis.

Omegas nye ansikt inkluderer gjennomsiktige lykter, V-formet panser samt integrert, forkrommet grill. Støtfangere og sidelister har samme farge som bilen.

Bak på bilen vil du finne nye lykter, og bagasjeromslokket kan åpnes enten med nøkkelens fjernkontroll eller inne fra kupéen. Det nye utseendet inkluderer også elektrisk justerbare sidespeil og nye hjul (15” er standard, 16” tilbys på høyere utstyrsnivå).

Bilens chassis er hva Opel kaller et bakhjulsdrevet DSA (dynamisk sikkerhet) chassis. Forandret geometri i forhjulsopphenget samt justeringer av støtdempere og utvekslingen på styringen, skal i følge Opel forbedre bilens kjøreegenskaper.

DinSide har tidligere omtalt en av Omega MV6’s meget spesielle utstyrspakker. Nå tilbys MV6 med sportschassis – men ikke i Norge. MV6-modellene erstattes av Omega Elegance med 3-liters motor.

Sikker innekos

Inne i bilen har ratt, instrumentpanel og midtkonsoll har fått nytt utseende, og alle modeller vil ha et elektronisk anlegg for klimakontroll. Anlegget har separate justeringer for fører og passasjersiden.

I tillegg kommer bilen med to front- og sidekollisjonsputer samt aktive hodestøtter i begge forsetene. Hvis bilen blir påkjørt bakfra, vil støttene flytte seg litt fremover og oppover for å støtte hodet slik at det ikke blir slengt bakover. Opel hevder at disse støttene kan redusere risikoen for nakkeslengskader. Du kan lese mer om dette i DinSides omtale av Opels aktive hodestøtter.