Ny Opel Corsa: Lettgiret og lettlikt

MAASTRICHT (DinSide Bil): Nye Opel Corsa kommer til Norge i november, med fire forskjellige motoralternativer og verdensnyheten Easytronic.

Det mest spennende med nye Opel Corsa er ikke dens nye design, heller ikke dens fire forskjellige motoralternativer eller at hjulopphenget sitter på separate hjelperammer. Det mest spennende med nye Corsa skjuler seg bak navet Easytronic.

Manuell girkasse, automatisk giring

For Easytronic er en manuell girkasse som girer automatisk, men som sparer deg for de negative sidene som automatgir ofte eksponerer deg for. Og spør du oss bør Easytronic absolutt bli et av de mer etterspurte ekstrautstyr til nye Corsa. For hva i all verden skal man egentlig med manuelt gir i en bil som stort sett likevel bare blir brukt til bykjøring og ditto køkjøring?

Girkassen som Opel bruker i Corsa Easytronic er den samme som brukes i Corsa med manuelt gir, men der du før måtte trå støttende til med muskelkraft har motorer tatt over - og din hjernekraft har blitt byttet ut med Fuzzy-Logic og avanserte algoritmer. Dermed tar altså el-motorer over både selve girskiftet og bruken av clutsj - samtidig som bilens hjerne finner ut av hvilket gir som skal legges inn. Likevel er ikke alt håp ute for de av oss som fortsatt mener at den menneskelige hjerne er overlegen all verdens elektronikk - for som på automatkasser kan du gire manuelt med Easytronic. Det er bare å enten dytte spaken fra seg eller trekke den til seg.

Større i alle hjørner

I takt med resten av verdens småbiler har også Corsa økt både i lengde og bredde. Faktisk kan Opel nå skryte av at Corsa har lengst akselavstand i klassen, og det merkes. For førerplassen er rommelig, og det er lett å finne en komfortabel kjørestilling. Og akkurat komfort har blitt langt bedre på denne nye utgaven av Corsa. Ikke bare har setene blitt bedre, men også støynivået er merkbart lavere - i alle fall på Nederlandske veier.

Nytt i Corsa er dessuten muligheten til å integrere både navigasjonssystem og CD-veksler med fire CD-plater som lagres i selve dashbordet.

Fire motoralternativer

Når Corsa kommer til Norge i november vil den bli tilbudt med fire ulike motoralternativer. Minste motoralternativ er en èn liter med tre sylindre og 55 hestekrefter, men volumet vil nok ligge enten på den firesylindrede 1,2-literen med 75 hester eller 1,4-literen med 90 hestekrefter. Den største motoren med et slagvolum på 1,8 liter og 125 hester vil utelukkende bli tilbudt i Corsa Sport og GSi (som kommer i 2001) - og må nok dermed finne seg i å tilhøre en av de motormessige outsiderne.

Easytronic vil utelukkende bli tilbudt i Corsa med 1,2 og 1,4-liters motorer.

Kollisjonsputer her og kollisjonsputer der

Som alle andre moderne biler stiller også Corsa sterkt rustet til å ta vare på både fører og passasjerer i tilfelle av en ulykke. I tillegg til to kollisjonsputer foran, har Corsa sidekollisjonsputer som standard utstyr og aktive hodestøtter som skal redusere faren for nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra. Corsa har også trepunkts sikkerhetsbelter for alle passasjerplasser i bilen.

I løpet av kort tid kommer det i tillegg en barnestol spesielt tilpasset Corsa. Barnestolen er utstyrt med en sender som kommuniserer med en mottaker i forsetet, slik at kollisjonsputen på passasjerplass automatisk kobles ut når barnestolen benyttes.

Fra 130.000 kroner

Det er naturligvis begrenset hvor mye man får kjørt en bil på presselanseringer i utlandet, men relativt kort kjørelengde til tross, uvante veier og ikke minst med tanke på at topografien i Nederland slett ikke kan sammenliknes med norske fjell og daler, er det liten tvil om at nye Corsa har blitt en velkjørende liten bil. Og med en prislapp som starter på 129.700 kroner for Corsa Basic 1.0 12v, er den også relativt rimelig dersom vi sammenlikner med konkurrentene.

Hard konkurranse kan imidlertid Corsa vente seg fra Skoda sin Fabia, som med en 1,4-liters motor med 68 hester, fem dører - og tilsvarende utstyrsnivå - har en prislapp på 146.400 kroner. Til sammenlikning koster en femdørs Corsa Comfort 1,2 158.900 kroner. Likevel er Corsa rimeligere en både Fiat Punto 80 ELX (160.900 kroner), VW Polo Comfort 1,4 (163.000 kroner), Seat Ibiza 1,4 Signo (164.500 kroner) og Toyota Yaris 1,3 SOL (162.000 kroner).

Tillegg for Easytronic på Corsa er 6.500 kroner. Corsa kommer til Norge i løpet av november.

Relaterte artikler

  • Ny og større Opel Corsa på vei

  • Automatisk girkasse med ny vri