Ny og spennende Ibiza

Tidens tann har tært mye på Ibiza og den er for lengst moden for en oppgradering. Italiensk og spansk er mikset i en feit blanding på nye Ibiza.

Ny og spennende Ibiza
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er helt tydelig at Seat streber etter en mye mer aggressiv designstil enn for eksempel Polo som kommer fra morselskapet Volkswagen. Seat har nok sett mye på Alfa Romeo 147 når nye Ibiza ble skapt på tegnebrettet. Det er nok mye takket være italieneren og designsjefen Walter de’Silva.

Masse motorer

I kjent stil skulle det ikke være noe problem å finne en motor som passer akkurat deg. I Norge vil det bli tilgjengelig tre bensinmotorer og tre dieselmotorer.

I tillegg til at den nye Seat Ibiza kan leveres som både tre- og femdørs utgaver, finnes den også i tre utstyrsvarianter. Alle motorer unntatt 130 hesters TDi kan leveres på det laveste nivået, Stella. Utstyrsnivået Sport leveres fra 75 hesters bensinmotor og opp til 130 TDi (ikke 75 automat). Det samme gjelder Signo som også leveres på 75 hestekrefters automat. Stella er innstegsmodellen og har ikke noe spesielt spennende å slå i bordet med av utstyr. Når vi beveger oss opp på Sport blir det straks bedre. Da får du blant annet sportsseter, sportsunderstell, skinnratt og aluminumsfelger som standardutstyr. Komfortmodellen Signo har stort sett det samme utstyret som Sport, men ikke de detaljene som gir det sportslige preget.

Motorer
MotorDrivstoffKubikkEffektDreiemoment
1.2 12VBensin1 19864/5.400112/3.000
1.4 16VBensin1 39075/5.000126/3.800
1.4 16VBenisn1 390100/6.000126/4.400
1.4 TDiDiesel1 42275/4.000195/2.200
1.9 TDiDiesel1 896100/4.000240/1.900
1.9 TDiDiesel1 896130/4.000310/1.900

Større

Som alle andre småbiler blir også nye Ibiza større. I forhold til den gamle modellen er den 7,7 centimeter lengre, 5,8 centimeter bredere og 1,9 centimeter høyere. Dette har resultert i at benplassen til passasjerene i baksetet har økt med 5,6 centimeter og bagasjeromsvolumet har vokst med 17 til 267 liter.

Kommer til våren

Den nye Seat Ibiza kommer til Norge i mai, men det er ikke fastsatt noen priser ennå. Det er også sikkert noen som lurer på hvorfor det ikke er noen Cupra-modell tilgjengelig. Vi kan nok berolige med at det kommer etter hvert.