Sjekk Kia XCeed:

Ny og ladbar SUV

Kia lanserer snart en ny og spennede SUV. Og til neste år blir den enda mer spennende.

NY KIA-SUV: Xceed er kompakt med 440 cm i lengden - og blir en stilig nykommer. Dessuten: Den blir ladbar! Foto: Kia
NY KIA-SUV: Xceed er kompakt med 440 cm i lengden - og blir en stilig nykommer. Dessuten: Den blir ladbar! Foto: KiaVis mer

XCeed er en helt ny crossover fra Kia, og fjerde modell i Ceed-rekken. Fra før finnes Ceed kombi, Ceed stasjonsvogn og ProCeed (en slags shooting brake). Nå kommer en sporty SUV som er bygd på samme lest.

- Det er økende etterspørsel etter biler som er mer dynamiske enn de tradisjonelle SUV-ene, både med tanke på utseende og kjøreegenskaper. Men: Kundene vil ikke kompromisse på de praktiske egenskapene en større bil gir, sier Emilio Herrera, sjef for Kia Motors i Europa.

Et sporty alternativ

Nye XCeed er designet på Kias designsenter i Frankfurt, under ledelse av Gregory Guillaume, Vice President Design i Kia Motors Europa.

SPORTY: Interiøret er vendt mot føreren. En 10,25 tommers skjerm i midten gir all info fra infotainment-systemet. Foto: Kia
SPORTY: Interiøret er vendt mot føreren. En 10,25 tommers skjerm i midten gir all info fra infotainment-systemet. Foto: Kia Vis mer

Bilen har sitt eget oppsett av understellet, i forhold til de andre variantene av Ceed, og Kia påstår at et lavt tyngdepunkt skal gjøre den mer engasjerende å kjøre, sammenlignet med en typisk familie-SUV.

Bakkeklaringen er på 184 mm (med18 tommers dekk).

God plass

Selv om den er kompakt, skal XCeed tilby god plass. Bilen skal være mer dynamisk enn de høyere konkurrentene. Den er altså lavere enn en SUV, men med høyere bakkeklaring enn en kombi.

XCeed er også noe bredere enn Ceed kombi, og den har en mer fremtredende grill og større luftinntak. Den plasserer seg mellom Ceed kombi og Kia Sportage med en lengde på 440 cm og høyde på 149 cm. Den er 8,5 cm lengre og 4,3 mm høyere enn Ceed kombi.

Bagasjerommet er på 426 liter (VDA), og med baksetene nedslått er kapasiteten på 1.378 liter. Setene kan splittes 40:20:40, bagasjeromsgulvet kan stilles i to posisjoner og den elektriske bakluka har håndfri-funksjon.

LEKRE LINJER: Men den bratte taklinjen vil stjele en del praktisk plass. Foto: KIA
LEKRE LINJER: Men den bratte taklinjen vil stjele en del praktisk plass. Foto: KIA Vis mer

XCeed kommer med Kias nye såkalte UVO Connect-telematikksystem og en 10,25 tommers TFT-LCD skjerm, for å betjene smarttelefon og infotainment-system.

Via skjermen og smarttelefon får man data, og bilens SIM-kort brukes for å motta og oppdatere data i sanntid – slik som trafikkinformasjon, værmeldinger og parkeringsmuligheter. Med UVO kan man også sende veibeskrivelse til navigasjonen fra smarttelefonen før avreise og finne hvor bilen er parkert.

GULT ER KULT: Den nye crossoveren leveres i 12 ulike farger. Quantum Yellow er unik for denne modellen. Foto: Kia
GULT ER KULT: Den nye crossoveren leveres i 12 ulike farger. Quantum Yellow er unik for denne modellen. Foto: Kia Vis mer

Systemet er kompatibelt både med Apple CarPlay og Android Auto, og to telefoner kan kobles til samtidig. Fører kan ha én visning, for eksempel navigasjon, mens en av passasjerene velger favorittsang eller sjekker vær og vind.

KOMPAKT: Bagasjerommet skal ta 426 liter. Foto: KIa
KOMPAKT: Bagasjerommet skal ta 426 liter. Foto: KIa Vis mer

XCeed er også første Kia-modell med det nye heldigitale instrumentpanelet Supervision (ekstrautstyr). Da får du en høyoppløselig skjerm på 12,3 tommer (1920x720-pixler) som erstatter de analoge instrumentene.

Her vises blant annet informasjon om radio, telefonsamtaler, informasjon om kjøreturen og drivstofforbruk. Man får også navigasjons-henvisninger, og varsler fra aktivt sikkerhetsutstyr.

STOLT: Den norske Kia-sjefen Irene Solstad gleder seg stort til den ladbare hybriden kommer. Foto: Kia
STOLT: Den norske Kia-sjefen Irene Solstad gleder seg stort til den ladbare hybriden kommer. Foto: Kia Vis mer

Norgesfavoritt?

Når den lanseres seint i høst vil XCeed i første omgang komme med tre ulike bensinmotorer, med turbo, og to varianter av en dieselmotor.

Men rosinen kommer tidlig neste år: Da lanseres den i to nye hybridutgaver: En 48V mildhybrid og ikke minst en ladbar hybrid som fort kan bli en gunstig Norges-favoritt, som må finnes seg i å konkurrere i en ganske tøff klasse med blant andre VW T-Roc og ikke minst Peugeot 3008, som også kommer i ladbar versjon.

Produksjonen starter i tredje kvartal på Kias fabrikk i Zilina, Slovakia – på samme produksjonslinje som de andre Ceed-modellene.

- Nye XCeed kommer for salg mot slutten av året, og vi gleder oss virkelig til tidlig neste år når varianten med ladbar hybrid drivlinje kommer, sier Kia-sjef Irene Solstad, hos den norske importøren Bertel O. Steen, i en pressemelding.