Ny og barskere Celica

I september, på motormessen IAA i Frankfurt, presenterer Toyota en ny generasjon av sportsbilen Celica. Og den er ganske så forskjellig fra forgjengeren.

Under bilutstillingen i Detroit i januar i år, presenterte Toyota designstudien XYR, og understreket behørig at denne skulle sette standarden for hva vi kunne vente oss fra den kanten i fremtiden. Og jammen holdt de ord. For når vi sammenligner de ferske bildene av nye Celica med XYR-studien, er likheten slående -- i hvert fall hva gjelder frontpartiet! Her kan du lese vår artikkel om XYR-studien fra bilutstillingen i Detroit.

Kortere og tøffere

Men det er ikke bare utseendet -- som absolutt er blitt mye barskere -- som er endret på Celica. Med en lengde på 433,5 centimeter har den blitt over 10 centimeter kortere enn nåværende Celica-modell. Akselavstanden på nye Celica, derimot, er blitt 6 centimeter lengre. Og så er den nye generasjonen utstyrt med en ny og sprekere motor enn de som sitter i Celica i dag.

Kortere totallengde og lengre akselavstand sørger for at hjulene kommer lengre ut i bilens hjørner, og normalt medfører dette en betydelig bedring av bilens kjøreegenskaper.

Sterkere motor

Av den norske Toyota-importøren får vi vite at nye Celica foreløpig kommer med kun ett motoralternativ. Dette er en ny, 1,8-liters rekkefirer med 143 hestekrefter og en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 8,7 sekunder. Dette er bare 0,6 sekunder saktere enn 2,0-liters GT-utgaven som selges i dag, og 1,5 sekunder kortere tid enn hva dagens Celica med 1,8-liters motor bruker på samme ytelse. Men så kan den nye 1,8-literen også skryte av å ha 27 flere hester enn dagens 1,8-liter, samt at den nyter fordelene med variable ventiltider gjennom Toyotas VVT-i system..

Maksimalt dreiemoment i den nye motoren er på 170 Nm ved 4.200 omdreininger i minuttet. Dette er 16 Nm mer enn dagens 1,8-liter, og 16 mindre enn dagens 2,0-liter i Celica GT. Men begge de gamle motorene har maksimalt dreiemomet tilgjengelig først ved 4.800 o/min., mens den nye 1,8-literen har maksimalt dreiemoment ved 4.200 o/min. De 143 hestene slår til med full styrke ved 6.400 omdreininger i minuttet.

Mindre drastisk enn XYR

I vår artikkel om XYR refererte vi Toyota-kilder som oppga at prototypen hadde en 1,8-liter med 180 hk. Dette er kraftig moderert i produksjonsutgaven av nye Celica, selv om den nye motoren får lettmetallblokk og VVTi-system. Videre sa Toyota at XYR hadde sekvensiell gearkasse, men det er ennå ikke på det rene om dette blir å finne som standard- eller tilleggsutstyr i den nye Celica.

Til Norge i oktober

Den syvende generasjon Celica skal altså ha sin offisielle, europeiske debut på motormessen i Frankfurt i midten av september. Den er ventet å innta det norske marked i oktober. Importøren har på dette tidspunkt ingen opplysninger om pris, men for å få en liten anelse av prisnivå, kan vi nevne at dagens Celica med en 1,8-liters motor koster 254.800 kroner. Tatt i betraktning av at den nye modellen har en del flere hestekrefter enn denne, vil nok den nye modellen få en noe høyere prislapp enn dette her til lands.