Ny Nissan Micra

Først kom X-Trail, som raskt ble en av Norges mest populære firehjulstrekkere. Så kom nye Primera, som vakte oppsikt med sitt særpregede utseende. Om noen måneder kommer enda en ny Nissan - Micra.

Ny Nissan Micra
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med sitt nye slagord - "Aldri mer en kjedelig bil" - innrømmer Nissan at tidligere modeller har vært blant de minst spennende på markedet. Samtidig lover den japanske bilfabrikanten at vi heretter kan vente oss spenstig design hver gang Nissan lanserer nye modeller. Og hittil har Nissan innfridd. Både X-Trail og nye Primera skiller seg tydelig ut fra mengden.

Negativ utvikling

Dagens Micra er etter vårt syn en av de få gamle Nissan-modellene som faktisk ikke kan kritiseres for å være kjedelig. Likevel er det på høy tid med en utskifting, noe vi forstår når vi tar oss en titt på salgsstatistikken for de siste fem årene. I 1998 ble det solgt hele 1.306 Micraer - i fjor var tallet kommet ned i 369. Hittil i år er det kun solgt 134 biler.

Hard konkurranse

Ny Nissan Micra

Hvorfor har det gått så fort nedover for Micra? Et av svarene på dette spørsmålet heter Toyota Yaris, som kom på markedet i 1998. Denne bilen har blitt en braksuksess, ikke minst i Norge hvor den raskt ble landets mestselgende småbil. Hittil i år er det faktisk solgt over 2.000 eksemplarer her i landet.

En annen årsak til at Micra har falt av i svingene, ligger i det faktum at det i løpet av de siste par årene har blitt lansert en rekke konkurransedyktige småbiler. Vi kan for eksempel nevne Citroën C3, nye Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai Getz, nye Seat Ibiza og nye Volkswagen Polo. Med slike konkurrenter blir tilværelsen vanskelig for Micra, som kom i 1995 og dermed er hele syv år gammel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moderne design

Vi har ingen anelse om hvorvidt nye Nissan Micra, tredje generasjon, er noen bra bil. Men ut fra bildene å dømme er det ingen tvil om at bilen kan skilte med et oppsiktsvekkende og moderne utseende. Selv hevder Nissan at bilen skal være svært praktisk, blant annet skal den ha den minste svingradiusen i småbilklassen. Høytsittende frontlykter skal gjøre det lett å se hvor panseret slutter, noe som i sin tur skal gjøre det lett å lukeparkere.

Nissan sier ikke noe om hvor stor den nye Micraen er, men hevder at det skal være lett å utnytte plassen, blant annet fordi det skal være mulig å skyve baksetene fremover 20 centimeter når man ønsker stor lasteplass - og omvendt når man ønsker stor bakseteplass.

Spennende nøkkel-løsning

Nissan ser også ut til å komme med en løsning vi tidligere kun kjenner fra dyre Mercedes-modeller - en intelligent nøkkel. Nøkkelen og bilen kommuniserer på egen hånd og man trenger derfor verken å låse opp bilen eller å putte nøkkelen i tenningslåsen. Det ser dessverre ikke ut som om denne nøkkelen blir standardutstyr.

Fire motorer

Ny Nissan Micra

Dagens Micra er kun tilgjengelig med to bensinmotorer, en 1,0- og en 1,4-liter. Nye Micra vil i tillegg bli tilgjengelig med en 1,2-liter og en 1,5-liters dieselmotor.

Kommer i februar

Nye Micra skal første gang vises frem for offentligheten under bilutstillingen i Paris førstkommende torsdag. Den norske importøren lover at Micra vil være på plass i Norge allerede i februar 2003. Prisene kan importøren imidlertid ikke si noe om foreløpig. Det vi imidlertid vet, er at dagens modellerer koster fra 136.000 til 168.000 kroner, og det er naturlig å anta at den nye utgaven vil befinne seg i noenlunde samme prisspekter.

  • Store bilder finner du her.
  • Oversikt over hele småbil-klassen finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Nissan-tester
  • Her finner du flere Nissan-nyheter
  • Her finner du våre Nissan lanseringsartikler