ELBIL MED LANG REKKEVIDDE: Kia Niro kommer nå i 100 prosent batterielektrisk versjon. Med samme batteripakke som Opel Ampera-e ligger det også an til samme rekkevidde. Etter de nye målenormene indikeres 450 kilometer som måltall (WLTP), eventuelt 300 kilometer dersom man velger den mindre batteripakken. Foto: Kia
ELBIL MED LANG REKKEVIDDE: Kia Niro kommer nå i 100 prosent batterielektrisk versjon. Med samme batteripakke som Opel Ampera-e ligger det også an til samme rekkevidde. Etter de nye målenormene indikeres 450 kilometer som måltall (WLTP), eventuelt 300 kilometer dersom man velger den mindre batteripakken. Foto: KiaVis mer

Kia Niro Electric er klar

Ny Nissan Leaf-konkurrent

Niro Electric er tredje blad Niro, etter at både hybriden og den ladbare hybriden kom på markedet. Elbilen får samme rekkevidde som Opel Ampera-e.

Det blir stadig mer hektisk i elbil-segmentet. Vi har allerede kunnet annonsere elbil nummer to fra Hyundai – Kona EV – og nå er det Kia som lanserer en ny elbil, som vil flankere Soul Electric i modellutvalget.

Det dreier seg om den elektriske versjonen av Niro, som logisk nok får etternavnet «EV» (Electric Vehicle), men i Norge blir det «Electric», som sitt søsken, Soul. Den vil, som nye Nissan Leaf, bli tilgjengelig med to ulike batteripakker og skal komme til Norge mot slutten av året.

EGET OPPSYN: Niro Electric er temmelig lik sine søsken sett bakfra, men har fått en egen front uten tradisjonell grill. Foto: Kia
EGET OPPSYN: Niro Electric er temmelig lik sine søsken sett bakfra, men har fått en egen front uten tradisjonell grill. Foto: Kia Vis mer

Den nye generasjonen

Koreanerne har vært tidlig ute med å tenke alternative drivlinje-teknologier. Da vi i Dinside i 2010 varslet den kommende elbil-bølgen, var eksempelet en Hyundai – som riktignok aldri kom til Norge.

Det gjorde først søstermerket Kia for tre år siden med sin Soul EV, som imponerte med sine vinter-egenskaper og effektive energistyring under første test.

Vi kjørte den deretter i duell mot norgesfavoritten e-Golf. Det var før begge fikk større batteripakke og dermed lengre rekkevidde.

Niro Electric har hentet inspirasjon fra konseptbilen Niro EV som ble vist på 2018 Consumer Electronics Show i Las Vegas i januar. Bilen har en eksklusiv grill og LED kjørelysene har en design som skiller seg fra hybrid og plug-in hybrid variantene av Niro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VIST I KOREA: Niro Electric blir vist i anledning elbilmessen i Jeju i Sør-Korea. Hit kommer den først mot slutten av året. Foto: Kia
VIST I KOREA: Niro Electric blir vist i anledning elbilmessen i Jeju i Sør-Korea. Hit kommer den først mot slutten av året. Foto: Kia Vis mer

To mulige batteripakker

Niro Electric har Kias nyeste generasjon elektriske drivlinje, som ifølge produsenten benytter ny produksjonsteknologi utviklet spesielt for Kias elbiler. Niro Electric kommer med en 64 kWh litium-polymer batteripakke. Måltall for rekkevidde er mer enn 450 kilometer, eller mer enn 300 kilometer med den mindre batteripakken på 39.2 kWh. (WLTP-målestandard)

For Europa vises Niro Electric første gang under bilutstillingen i Paris tidlig i oktober, og lansering i Norge blir i desember.

Kia presiserer at alle tekniske data er forventede måltall, og er avhengig av videre utvikling og typegodkjenning. Rekkevidden er kalkulert etter World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), og er dermed lavere enn de ville vært regnet etter den utgåtte NEDC-standarden. Alle tall kan endres.