Ny Neon til Norge?

Amerikanerne er ikke kjent for å lage små biler. Et av de hederlige unntakene er Chrysler Neon, som kom på markedet i 1994.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

MALAGA (DinSide): Neon ble ikke bare en liten fargeklatt i den amerikanske bilparken, den ble også eksportert til Europa, deriblant Norge. Den lille amerikaneren fikk en relativt god mottakelse, til tross for at den kjempet i den knallharde Golf-klassen og i motsetning til de fleste av sine konkurrenter hadde bagasjelokk.

Men når den nye generasjonen Neon ble lansert i begynnelsen av januar 1999, ble det snart klart at nye Neon ikke ville bli tatt inn til Norge. Den minste motoren som var tilgjengelig var nemlig en 2,0-liter. En såpass stor motor ville ha fått svært hard medfart i det norske avgiftssystemet, og den norske Chrysler-importøren bestemte seg derfor for å fjerne Neon fra sin bil-palett.

Ny 1,6-liter

Men nå øker mulighetene for at norske bilkjøpere nok en gang kan få stiftet bekjentskap med Neon. Chrysler har nemlig i samarbeid med BMW utviklet en helt ny 1,6-liters motor. Og med denne motoren under panseret kan Neon bli rimelig nok til at den blir salgbar også i Norge.

Ikke hypermoderne

Den nye 1,6-literen er i utgangspunktet ikke den mest moderne motoren som er lansert. Kun toppen er i aluminium og den lille rekkefireren er kun utstyrt med én kamaksel. Men ved hjelp av sekvensiell innsprøytning, fire ventiler per sylinder og relativt høyt turtall, har motoren blitt en rampete og kvikk drivkilde.

Sterk og rask

Ved 5.600 o/min utvikler den 114 hestekrefter, noe som føles absolutt tilstrekkelig i en så liten bil. Maksimalt dreiemoment er 154 newtonmeter og disse er på plass ved 4.800 o/min.

Motorer som yter maksimalt dreiemoment høyt i turtallsregisteret, har ofte dårlig bunndrag. Men etter å ha prøvekjørt Neon med den nye motoren, ble vi faktisk imponert. Den lille fireren trekker nemlig godt helt fra 2.500 o/min. Og hvis du er i det sporty hjørnet, blir motoren med til 6.500 o/min uten å mukke. På høye turtall er det ikke fritt for at motoren avgir litt lyd, men dette er lett å tilgi når du kjenner hvor godt det trekker.

Sporty front

Den nye motoren produseres i Brasil, mens selve bilen lages i USA. Den er 6,6 centimeter lengre enn sin forgjenger og har fått en særpreget front. Blant annet forbindes de ovale frontlyktene med frontruten av tydelige forhøyninger i ytterkant av panseret. Chrysler-vingene er på plass i den lave grillen, og et stort luftinntak under støtfangeren er med på å gi bilen et sportslig preg. Integrerte tåkelys er standardutstyr.

Sammenlignet med forgjengeren, har nye Neon bedre bakkeklaring og lengre fjæringsvei. Uavhengig bakhjulsoppheng er på plass og alle fire hjul er utstyrt med bremseskiver. Skivene foran er til og med ventilert.

Fortsatt usikkert

Chrysler-importør Møller US Import er for tiden i prisforhandlinger med Chrysler. Det er med andre ord ennå ikke sikkert at Neon vil bli tatt inn til Norge. Møller US Import mener nemlig ikke at det er noen vits i å ta inn bilen hvis de ikke klarer å presse den norske prisen ned mot 210.000 kroner.

Hard konkurranse venter

Akkurat det forstår vi. Neon er riktignok en sjarmerende og sprek bil, men den vil møte knallhard konkurranse. Neon er størrelsesmessig i klasse med bestselgere som Ford Focus, Toyota Corolla og Volkswagen Golf. I tillegg skal Neon selges i et land der stadig flere synes å mene at bakluker er mer praktisk enn bagasjerom.

På den annen side kan nettopp sedan-formen bli et salgsargumentet. Neon skiller seg i hvert fall ut fra mengden med sitt bagasjelokk. Og det er faktisk et marked for små sedaner også i Norge. Det siste året "gamle" Neon var i salg i Norge, i 1999, ble det i hvert fall solgt drøye 150 eksemplarer.

PT Cruiser med 1,6-liter

En bil som allerede er på plass i Norge, er "gangsterbilen" PT Cruiser. Billigste utgave av PT Cruiser koster 290.000 kroner, og dette er nok en av årsakene til at den spesielle bilen ikke har solgt like godt i Norge som i mange andre land. Nå er det imidlertid klart at også PT Cruiser vil bli utstyrt med den nye 1,6-literen. Dermed kan prisen for en velutstyrt utgave komme ned mot 260.000 kroner. PT Cruiser med 1,6-liters motor vil være på plass i Norge i september i år.

Relaterte artikler:

Test av PT Cruiser 2.0 Limited Edition
Tøffere og sikrere Voyager