Ny motor i Land Rover Freelander:

Med V6 motor fra Rover 75 under panseret tar Land Rover steget videre med Freelander.

Til nå har det vært firesylindrede motorer som har rådet grunnen i klassen for de mindre firehjulsdrevne bilene - med unntak av Suzuki da, som har greid å dytte en V6 motor under panseret på Grand Vitara. Men både Honda med CR-V, Toyota med RAV4 og Subaru med Forrester har valgt å sverge til fire sylindere.

Med introduksjonen av Freelander V6 kan det godt være at de japanske konkurrentene må tenke nytt.

V6 fra Rover 75

For under panseret på Freelander V6 gjemmer motoren fra Rover 75 seg. Det betyr 177 hester fra et slagvolum på 2,5 liter, og et dreiemoment på 240 Nm ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Kraftoverføringen skjer via en femtrinns automatkasse, med steptronic. Systemet kjenner vi blant annet fra BMW, og det gir deg muligheten til å gire manuelt ved å "tippe" girspaken frem eller tilbake. Firehjulsdrift og HDC (Hill Descent Control) blir standard også på Freelander V6.

Små endringer

Bortsett fra motoren under panseret og automatkassen er det få endringer på Freelander V6. Utvendig begrenser det seg til et par nye luftinntak i støtfangeren, og nytt design på skliplaten under bilen. Innvendig blir alt ved det gamle, men baksetepassasjerene får nyte godt av elektriske vindusheisere i Freelander V6.

Land Rover Freelander V6 vises altså på bilutstillingen i Genève denne uken, likevel må norske kunde smøre seg med tålmodighet - for til Norge kommer ikke Freelander V6 før til høsten. Prisene er foreløpig ikke klare.