Ny mini-SUV: Hyundai med ix25

Hyundai ix25 har valgt et mer seriøst oppsyn enn noen av konkurrentene.

<b>SNERTEN LITEN SAK:</b> Hyundai viste sin ix25 på bilutstillingen i Beijing nylig. Dermed får segmentet med de rimeligste SUV-ene og crrossoverne, som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford EcoSport og VW Taigun, et nytt tilskudd. Foto: HYUNDAI
SNERTEN LITEN SAK: Hyundai viste sin ix25 på bilutstillingen i Beijing nylig. Dermed får segmentet med de rimeligste SUV-ene og crrossoverne, som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford EcoSport og VW Taigun, et nytt tilskudd. Foto: HYUNDAIVis mer

Familielikheten med storebrødre Santa Fe og ix35 er påfallende. Det er tydelig at den koreanske bilprodusenten har valgt ikke å gå nye designveier når de skal lansere en liten SUV i Opel Mokka/Peugeot 2008/Renault Captur/Ford EcoSport-klassen.

Suzuki ikke lenger alene

Det er først relativt nylig at flere store bilprodusenter har begynt å lage SUV/crossovere basert på småbil-plattformer. Dette er jo segmentet der Suzuki var pioneren, og stort sett alene, bortsett fra delvis SUV-aktige biler som Fiat Panda 4x4 og Mini Countryman. Felles for dem er at de ikke måler så mye mer enn fire meter i lengden. Det har vist seg å være smart av dem - de fleste modellene har solgt bedre enn forventet.

Kia Soul-slektning

Hyundai er sparsommelige med både spesifikasjoner og bilder, men presiserer at den er utstyrt med en Nu 2.0-motor. Det er dessuten svært sannsynlig at den deler plattform med konsern-"fetter" Kia Soul. Sistnevnte er nå på vei ut i markedet også som elbil. Her kan du for øvrlig lese om vår test i vinterkulde av prototypen av Soul EV.

KONSEPT? Vel, bilen ser rimelig produksjonsklar ut og Hyundai legger heller ikke skjul på at den ferdige produksjonabilen kommer til høsten. Foto: HYUNDAI
KONSEPT? Vel, bilen ser rimelig produksjonsklar ut og Hyundai legger heller ikke skjul på at den ferdige produksjonabilen kommer til høsten. Foto: HYUNDAI Vis mer


Som Mokka

Dimensjonene gjør den til en direkte konkurrent til Opel Mokka: 427 centimeter lang, 178 centimeter bred og 163 centimeter høy - med en akselavstand på 159 centimeter.

I denne omgang er bilen presentert som konseptbil, men det presiseres at produksjonsbilen kommer til høsten. Det er dermed en viss sjanse for at vi får se den på bilutstillingen i Paris i oktober.

Til høsten

Vi vil i så fall komme tilbake med mer om spesifikasjoner og eventuelt priser. At den blir rimeligere enn merkets folkesuv ix35 er uansett sikkert.

Mer om konkurrentene kan du lese her: