FJERDE GENERASJON: Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche sto selv for avdukingen da helt nye A-klasse ble vist for første gang i Amsterdam forleden. Med denne ønsker Daimler-konsernet å bli selve premium-referansen i kompaktklassen. Foto: Daimler AG
FJERDE GENERASJON: Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche sto selv for avdukingen da helt nye A-klasse ble vist for første gang i Amsterdam forleden. Med denne ønsker Daimler-konsernet å bli selve premium-referansen i kompaktklassen. Foto: Daimler AGVis mer

Her er helt ny Mercedes-Benz A-klasse

Ny Mercedes vil tenke selv

Fjerde generasjon A-klasse er på trappene hos Mercedes, som lover en mer stillegående, mer luksuriøs – og mer intelligent bil.

Mercedes tok en dypdykk i småbilsegmentet med den første A-klasse i 1997, en liten (knapt 360 centimeter lang) men høyreist bil som ble berømt da den svenske journalisten Robert Collin veltet med den under en unnamanøver-test, den såkalte «elgtesten».

Skandalen førte blant annet til innføringen av elektronisk stabilitetskontroll i denne klassen – vi testet den forbedrede versjonen i 1999.

KOMPAKT: Med sine 442 centimeter i lengden er nye A-klasse dimensjonert omtrent som en Ford Focus og noe lengre enn en Golf. Foto: Daimer AG
KOMPAKT: Med sine 442 centimeter i lengden er nye A-klasse dimensjonert omtrent som en Ford Focus og noe lengre enn en Golf. Foto: Daimer AG Vis mer

Erstatter seksåring

I 2012 testet vi tredje generasjon og med den flyttet A-klassen seg opp i kompaktsegmentet og fikk mer normale dimensjoner, som konkurrent til Audi A3 og BMW 1-serie. Den har altså så vidt rukket å bli seks år gammel idet etterfølgeren introduseres.

Og ja, dette er en helt ny bil, selv om den likner mer på den utgående modellen enn den konseptbilen vi omtalte i mai med en sedan-fasong tilpasset det kinesiske markedet – kanskje etterfølgeren til dagens CLA.

Mercedes har ambisjoner om intet mindre enn å «snu opp ned på hva som kan forventes av komfort og teknologi i kompaktklassen», for å sitere deres egen pressemelding.

Vi har allerede kunnet fortelle en del om det spesielle interiøret den nye A-klassen har fått. Det er fullstendig redesignet, med doble, frittstående skjermer tilgjengelig fra 7 til 10,25 tommer.

SPORTY DESIGN: Både sporty og praktisk - blant annet har lyktedesignen gjort det mulig å bredde innlastingsbredden bak. Foto: Daimler AG
SPORTY DESIGN: Både sporty og praktisk - blant annet har lyktedesignen gjort det mulig å bredde innlastingsbredden bak. Foto: Daimler AG Vis mer

MBUX – Mercedes-Benz User Experience

4. generasjon A-Klasse er den første Mercedes-Benz-modellen som har et helt nytt multimediesystem med den eksotiske betegnelsen MBUX – Mercedes-Benz User Experience.

Ifølge produsenten har dette systemet evnen til å lære, takket være kunstig intelligens.

MBUX kan individualiseres og tilpasses ulike brukere. Mercedes har ambisjoner om på denne måten å skape det de kaller en «følelsesmessig forbindelse» mellom bilen, sjåføren og passasjerene.

Andre nyheter er Widescreen-cockpiten, med berøringsskjerm, såkalt «augmented reality» (AR) og «intelligent» stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes».

For kunder som ikke føler denne måten å navigere på er særlig behagelig, er det også mulig å bruke et berøringsfelt i midtkonsollen eller de berøringsfølsomme knappene på rattet.

NYE TIDER: Det er en helt ny stil på interiøret på nye A-klasse. Foto: Daimler AG
NYE TIDER: Det er en helt ny stil på interiøret på nye A-klasse. Foto: Daimler AG Vis mer

1,4-liter

Allerede fra salgsstart blir A-Klasse tilgjengelig med nye motorer. Blant disse finner vi to firesylindrede bensinmotorer med partikkelfilter. En 1,4-liter med inntil 163 hk og sylinderkutt, og en på 2,0 liter med 224 hestekrefter og 350 newtonmeter.

Også ny er den firesylindrede dieselmotoren på 1,5 liter, med inntil 116 hester og 260 newtonmeter. Den får et motorstyrt utslippskontrollsystem med AdBlue-teknologi, turbo og vannkjøling. Til denne motoren introduseres også en ny 7G-DCT dobbeltkløtsj-girkasse.

Noen tekniske data:

A-Klasse A 200 A 200 A 250 A 180 d
Girkasse7G-DCTMT 67G-DCT7G-DCT
Effekt (Hk) / turtall163 / 5.500163 / 5.500224 / 5.500116 / 4.000
Maks. dreiemoment (Nm) / turtall250 / 1.620250 / 1.620350 / 1.800260 / 1.750-2.500
Forbruk, blandet (l/mil)0,510,560,60,41
CO2-utslipp, blandet (g/km)120133141108
Akselerasjon 0-100 km/t (sek)88,26,210,5
Toppfart (km/t)225225250202
Lengde/Bredde/Høyde (cm)442/180/144442/180/144442/180/144442/180/144
Akselavstand (cm)273273273273

Ytterligere nye motorer vil følge, det samme gjelder 4Matic firehjulsdrift.

Delvis autonom

Nye A-Klasse har assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som skal gi den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet, hvis vi skal tro Mercedes selv.

For første gang kan A-Klasse kjøre halvveis av seg selv takket være forbedrede sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter framover.

Den skal også kunne bruke kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Nye A-Klasse kan bestilles fra mars og forventes på norske veier til våren.